لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

مقامات آمریکایی: روسیه ایمیل‌ها را در اختیار ویکی‌لیکس گذاشته است


شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد، شواهد روزافزونی وجود دارد که نشان می‌دهد این روسیه است که ایمیل‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را هک کرده و آنها را در اختیار ویکی‌لیکس قرار داده است.

این رسانه روز جمعه، ۲۳ مهر، بدون اشاره به نام و سمت منابع خبری خود نوشت که روسیه در واقع از ویکی‌لیکس به عنوان ابزاری برای انتقال این پیام‌ها و اطلاعات مسروقه استفاده می‌کند.

به گفته یکی از این مقامات، شیوه افشاگری‌های ویکی‌لیکس درباره انتخابات ریاست جمهوری به گونه‌ای است که نشان می‌دهد «مسکو دست‌کم یا این اطلاعات را فراهم می‌آورد یا این‌ که احتمالا به‌ طور مستقیم مسئول این درز کردن اطلاعات است».

حدود دو هفته قبل از انتشار این گزارش، جولیان آسانژ موسس وب‌سایت ویکی‌لیکس گفته بود که این وب‌سایت تا پایان سال جاری میلادی یک میلیون سند در ارتباط با دولت‌های کنونی و سابق آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور منتشر می‌کند.

ویکی‌لیکس چندی پیش نیز ایمیل‌های رد و بدل شده میان برخی اعضای کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا را منتشر کرد که گویای دخالت آنها در انتخابات درون حزبی به نفع هیلاری کلینتون بود.

انتشار این ایمیل‌ها منجر به استعفای دبی واسرمن شولتز، رئیس کمیته ملی حزب دموکرات، از سمت خود شد.

در این حال سی‌ان‌ان می‌نویسد که نهادهای امنیتی آمریکا مشغول تحقیق بر سر این هستند که میزان رابطه ویکی‌لیکس با دولت روسیه تا چه حد است. آنها اما در عین حال مطمئند که روسیه پشت ماجرای درز کردن اطلاعات و هک ایمیل‌ها قرار دارد.

این رسانه‌ می‌گوید که تلاش کرده در این باره با جولیان آسانژ گفت‌وگویی داشته باشد، اما او به درخواست سی‌ان‌ان پاسخ نداده است.

آقای آسانژ پیش از این هرگونه همکاری یا ارتباط میان روسیه و ویکی‌لیکس را تکذیب کرده بود.

XS
SM
MD
LG