لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

تعداد معتادان به مخدرهای صنعتی در دوره احمدی‌نژاد «۳۳ برابر» شده است


رییس کمیته مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد ۲۱ درصد از جمعیت ۱۳ میلیونی کارگران در ایران معتاد هستند و تعداد افراد معتاد به مواد مخدر صنعتی از ۱۰ هزار نفر در سال ۸۴ به ۳۳۵ هزار نفر در سال ۹۲ افزایش یافته است.

علی هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا که روز جمعه ۲۳ مهر منتشر شد، گفت تعداد معتادان در ایران بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند و این میزان با در نظر گرفتن «مصرف‌کنندگان تفننی» چهار میلیون نفر است.

آقای هاشمی اوایل تیر پارسال نیز گفته بود که در سال ۹۰ محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری وقت ایران، اجازه اعلام نتایج یک «شیوع‌شناسی اعتیاد» را که حاکی از وجود «چهار میلیون مصرف‌کننده با احتساب تفننی‌ها» بوده، نداده ‌است.

بر اساس اعلام پیشین مقام‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت کشور ایران، تعداد افراد معتاد به استثنای افرادی که به صورت موردی و برای سرگرمی مواد مخدر مصرف می‌کنند، حدود یک و نیم میلیون نفر است.

آقای هاشمی در سخنان خود به تأثیر بیکاری در اعتیاد افراد به مواد مخدر نیز اشاره کرده و گفته است نرخ واقعی بیکاری در بعضی شهرهای ایران به «۷۰ تا ۸۰ درصد» رسیده است.

او در عین حال خبر داد که بر پایه گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، ۲۱ درصد از ۱۳ میلیون کارگر ایرانی معتاد هستند.

در این زمینه پرویز افشار، معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر، مهرماه امسال گفته بود که «۱۶ تا ۲۰ درصد جامعه کار» معتاد هستند.

به گفته آقای افشار، برخی کارفرمایان با اعتقاد به اینکه مصرف مواد مخدر «در کوتاه مدت باعث افزایش کارایی کارگران‌شان می‌شود، ممکن است خودشان کارگران را به مصرف مواد ترغیب کنند».

مخدرهای صنعتی: افزایش مصرف، کاهش قیمت

علی هاشمی که در دولت محمد خاتمی، رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر بود، همچنین اعلام کرده که در پایان کار این دولت تعداد معتادان به مخدرهای صنعتی ۱۰ هزار نفر بوده اما پس از پایان دولت محمود احمدی‌نژاد به ۳۳۵ هزار نفر رسیده است.

او همچنین گفت در مدت هشت سال دولت آقای احمدی‌نژاد به دلیل عدم اجرای مصوبات مربوط به «مدیریت مصرف از طریق کشت شقایق» قیمت مواد مخدر صنعتی از کیلویی ۱۷۰ میلیون تومان به کیلویی ۹ میلیون تومان کاهش یافته است.

مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ طرحی را برای کشت «شقایق الیفرا» تصویب کرده بود اما به گفته مقام‌های این نهاد، طرح یاد شده اجرا نشد.

داروی «بوپر نورفین» که برای ترک اعتیاد استفاده می‌شود از شقایقی با نام «الیفرا» به دست می‌آید که یک گیاه وارداتی است.

بر اساس طرح‌های ترک اعتیاد در ایران، موادی چون «ترامادول»، «متادون» و «بوپرنورفین» در داروخانه‌های ایران فروخته می‌شد.

این طرح منتقدانی نیز داشته و منتقدان اعلام کرده‌اند که در این قالب طرح مواد مخدری مانند «اُکسی کِدون» که از آنها به عنوان «شبه هروئین» نام برده می‌شود، در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

پیش از این مقام‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران اعلام کرده‌اند که به دلیل مواردی چون کاهش سن اعتیاد، «الگوی مصرف مواد مخدر» در ایران تغییر کرده و مصرف مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی مانند تریاک افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG