لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

استعفای ناگهانی وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران


محمود گودرزی،وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران
محمود گودرزی،وزیر ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران

وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، استعفای محمود گودرزی از سمت وزارت را تایید کرد. او عصر سه‌شنبه پس از جلسه با رئیس جمهور، استعفای خود را به آقای روحانی تقدیم کرد.

گودرزی سپس طبق گزارش خبرگزاری فارس، «جلسه‌ای اضطراری» با معاونان وزارتخانه برگزار کرد.

درباره دلایل استعفا خبر موثقی منتشر نشده اما با توجه به اینکه قرار بود در نشست وزرای ورزش و فرهنگ به میزبانی ژاپن شرکت کند، به نظر نمی‌رسد تصمیمی برای استعفا داشته. او ساعاتی قبل از پرواز به توکیو، از مسئولیت وزارت ورزش کناره‌گیری کرد.

گودرزی نخستین گزینه روحانی برای این مسئولیت نبود و پس از اخذ رای اعتماد نیز در محافل ورزشی گفته می‌شد روابط رئیس جمهور با وزیر ورزش چندان صمیمانه نیست.

گودرزی یک روز قبل از استعفا، در همایش پیاده‌روی که به مناسبت هفته‌ تربیت ‌بدنی برگزار شد، درباره به تعویق افتادن انتخابات فدراسیون‌ها گفت: «قانون اجازه بدهد برگزار می‌کنیم ولی آنهایی که مشکل قانونی دارند، منتظریم تا شرایط قانونی را سپری کنند و انتخابات را به موقع برگزار کنیم.»

آقای گودرزی پیش از این همایش هم در مراسم رونمایی از نسخه جدید «درگاه الکترونیکی و پایگاه خبری» وزارت ورزش حضور یافت و با کارکنان این بخش، عکس یادگاری گرفت.

گودرزی نخستین گزینه روحانی برای این مسئولیت نبود و پس از اخذ رای اعتماد نیز در محافل ورزشی گفته می‌شد روابط رئیس جمهور با وزیر ورزش چندان صمیمانه نیست.

اولین گزینه آقای روحانی، مسعود سلطانی‌فر بود که با ۱۴۸ رای مخالف از نشستن روی صندلی وزارت بازماند.

رضا صالحی امیری گزینه دوم آقای روحانی نیز که سوابق مدیریتی در وزارت اطلاعات دارد از تصدی پست وزارت بازماند.

سپس محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور، با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب شد.

نصرالله سجادی نیز از اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی باز ماند. بیاتیان نماینده بیجار از مخالفینش بود که او را «پیرمرد» خطاب کرد و گفت دولت یازدهم عرصه پیرمردها شده است.

لاریجانی هنگام دعوت از سجادی برای بیان دفاعیات، او را «آقای وزیر در آستانه وزارت» خطاب کرد، اما اکثریت مجلس چنین عقیده‌ای نداشت.

روحانی فقط دقایقی پس از رای قرمز مجلس، محمود گودرزی را به عنوان گزینه چهارم تصدی پست وزارت و پنجمین نفری که طی ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری‌اش، برای عرصه ورزش مورد اعتماد دانسته، به مجلس معرفی کرد.

گودرزی در مقام ریاست دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، در نقد شرایط ورزش کشور گفته بود: «سیاست‌گذاران ورزش به دلیل نداشتن صلاحیت فنی، به کوه یخی می‌مانند که زیر آب شناورند و قادر به تصمیمات منطقی نیستند.»

در دوران وزارت اما همین انتقاد در مسائل مختلف از ورزش همگانی و قهرمانی، بارها از جانب پیشکسوتان، هواداران ورزش و رسانه‌های ورزشی به او وارد شد.

گودرزی هرگز تمایلی به قانع کردن منتقدانش نداشت. در برنامه تلویزیونی بهرام شفیع که خود رئیس فدراسیون و زیر نظر گودرزی بود حضور می‌یافت و نشست‌های منظمی هم با برخی سردبیران رسانه‌های ورزشی برگزار می‌کرد.

با شدت گرفتن انتقادات، گودرزی مدعی شد هزاران کامنت درج شده علیه او در اینستاگرام رئیس جمهور، کار یک ربات بوده که هشتصد کامنت در ثانیه درج می‌کند.

XS
SM
MD
LG