لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

مذاکرات «سخت» اروپایی‌ها و روسیه: «چند ساعت آتش‌بس در سوریه کافی نیست»


مرکل میزبان گفت‌وگوها بوده است
مرکل میزبان گفت‌وگوها بوده است

فرانسه و آلمان در دیداری با رئیس‌جمهوری روسیه خواسته‌اند آتش‌بسی طولانی‌تر و پایدارتر در سوریه برقرار کرده و از بمباران بی‌وقفه مناطقی مانند حلب دست بردارد. صدر اعظم آلمان گفته مذاکرات اخیر سران، مذاکرات «سختی» بوده‌است.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، و نیز رئیس‌جمهوری اوکراین، ۲۸ مهر ماه در برلین دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. موضوعات اصلی این گفت‌وگوها را بحران اوکراین و جنگ داخلی سوریه تشکیل می‌داد. روسیه در اوکراین متهم به حمایت از شورشیان و جدایی‌طلبان است، و در سوریه، در حمایت از رئیس‌جمهوری آن در برابر شورشیان، اقدام به انجام حملات هوایی گسترده کرده‌است.

فرانسوا اولاند، و آنگلا مرکل پس از دیدار روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کرده و از وضعیت حلب و شرایط پیش‌آمده برای غیرنظامیان در سوریه انتقاد کردند.

آقای اولاند گفته است ترک حملات برای مدت تنها چند ساعت «هیچ فایده‌ای ندارد».

اشاره او به اعلامیه روز دوشنبه روسیه است، که گفته بود در روز پنج‌شنبه یک آتش‌بس هشت ساعته را، به صورت یک‌جانبه، در حلب به اجرا می‌گذارد. بخش شرقی حلب، محل حضور شورشیان و محور اصلی حملات هوایی و نبردهای نیروهای بشار اسد و متحدان او -از شبه‌نظامیان سازمان‌یافته به وسیله ایران تا ارتش روسیه- است.

سخنگوی سازمان ملل پیش از این گفته بود آتش‌بس یک‌طرفه کافی نیست و همه طرف‌ها باید برای ترک خشونت و درگیری تضمین بدهند.

آنگلا مرکل نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاند می‌گوید «مسئله اصلی این است که غیرنظامیان در حلب، قادر به ادامه زندگی در شرایط طاقت‌فرسای فعلی نیستند».

خانم مرکل می‌گوید «ما داریم درباره اقداماتی مجرمانه صحبت می‌کنیم. اقدامات مجرمانه علیه غیرنظامیان».

رئیس‌جمهوری فرانسه اما از این فراتر رفته و گفته آنچه در سوریه رخ می‌دهد «جنایت جنگی» است.

هر دو نفر در عین حال از «حملات» روسیه به اجتماعات غیرنظامی، «به بهانه مبارزه با تروریسم»، انتقاد کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پس از مذاکرات با سران دو کشور اروپایی و هم‌تای اوکراینی خود در برلین، در کنفرانس خبری مجزایی شرکت کرد. آقای پوتین گفته مسکو پیشنهاد داده تا روند تدوین و تصویب قانون اساسی جدید در سوریه سرعت بیشتری بگیرد و در عین حال می‌گوید روسیه برای آنکه زمان بیشتری دست از حملات هوایی بردارد، آمادگی دارد.

رهبران روسیه و اوکراین، همراه فرانسه و آلمان در مورد مسائل میان کی‌یف و مسکو نیز مذاکراتی انجام داده‌اند. سران کشورها گفته‌اند مذاکرات در این مورد، از جمله بر سر عمل به نقشه راهی، که هدف نهایی آن اجرایی کردن توافق صلح مینسک است، پیشرفت‌هایی داشته‌است.

XS
SM
MD
LG