لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

ارتش سوریه: آتش‌بس در شرق حلب آغاز شد


حلب؛ برآورد می‌شود که حدود ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان این شهر در منطقه تحت مخاصمه به دام افتاده‌اند
حلب؛ برآورد می‌شود که حدود ۲۵۰ هزار نفر از ساکنان این شهر در منطقه تحت مخاصمه به دام افتاده‌اند

ارتش سوریه با اعلام آتش‌بس یک طرفه در شرق حلب به ساکنان آنجا اجازه داد که مناطق تحت مخاصمه را ترک کنند. اما گروه‌های مخالف بشار اسد این آتش‌بس را بخشی از یک «کمپین روانی» علیه خود می‌دانند که قصد دارد آنها را وادار به تسلیم کند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه (۲۹ مهر) در گزارشی از آخرین تحولات سوریه به نقل از رسانه‌های دولتی سوریه نوشت که ارتش بشار اسد٬ «دالان امنی» در منطقه بوستان القصر حلب نزدیک جاده کاستلو را برای خروج مردم گشوده‌ است.

این گزارش می‌گوید که از تلویزیون دولتی سوریه نیز تصاویر اتوبوس‌هایی که آماده حمل مسافران برای خروج از منطقه بودند٬ پخش شده است.

با شدت یافتن بمباران منطقه تحت کنترل مخالفان دولت در حلب از سوی جنگنده‌های روسیه و سوریه٬ بیمارستان‌ها٬ نانوایی‌ها و حتی مخازن آب نیز مورد اصابت قرار گرفته‌ و صدها شهروند غیرنظامی جان باخته‌اند.

سازمان ملل متحد با انتقاد شدید از حکومت سوریه آتش‌بس را تنها در شرایطی که امکان دسترسی محاصره‌شوندگان به امکانات بشردوستانه فراهم شود٬ قابل قبول دانسته است.

بر اساس این گزارش٬ دویست و پنجاه هزار نفر از ساکنان حلب در منطقه تحت مخاصمه به دام افتاده‌اند و ارتش سوریه٬ شورشیان را متهم کرده که از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

شورشیان نیز می‌گویند هدف نیروهای روسیه و هواداران اسد از خالی کردن منطقه تحت کنترل آنها از غیرنظامیان٬ به تصرف درآوردن کل این منطقه است.

یکی از شهروندان به دام‌افتاده در این منطقه به رویترز گفته «روس‌ها و ارتش سوریه در حالی از دالان انسان‌دوستانه صحبت می‌کنند که اجازه ورود غذا به این منطقه و کاهش درد و رنج ما را نمی‌دهند. همه چیزی که ما می‌خواهیم توقف بمباران حلب از سوی روسیه است. ما نمی‌خواهیم اینجا را ترک کنیم.»

تلویزیون دولتی اخباریه نیز مخالفان اسد را به شلیک گلوله به سوی آمبولانس‌هایی که برای اعزام مجروحان به بیمارستان‌های دولتی عازم مناطق تحت محاصره بودند٬ متهم می‌کند.

ارتش سوریه روز گذشته (چهارشنبه٬ ۲۸ مهر) اعلام کرده بود گروه‌های مسلح حاضر در منطقه تحت محاصره نیز می‌توانند از فرصت آتش‌بس استفاده کرده و منطقه را ترک کنند.

یک سخنگوی ارتش این کشور گفته بود که خروج امن این افراد «تضمین» می‌شود و آنها باید از این فرصت برای نجات جان خود و خانواده‌هایشان استفاده کنند.

وی از شورشیان خواسته بود از آخرین فرصت استفاده کرده و سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و به مردم نیز تضمین داده بود که دولت سرپناه و غذا و امکانات درمانی آنها را در صورت خروج از منطقه تحت مخاصمه فراهم می‌کند.

از زمان مداخله روسیه در جنگ داخلی سوریه٬ هواداران اسد اعلام کرده‌اند که دست بالا را در تخاصم داخلی مناطقه مختلف از جمله حلب به دست آورده‌اند.

ارتش سوریه با حمایت ایران و روسیه٬ بر شدت فشار بر مخالفان برای بدست گرفتن کنترل کامل کشور که از سال ۲۰۱۲ به دو قسمت تحت کنترل دولت و شورشیان تبدیل شده بود٬ افزوده است.

این در حالی است که مخالفان اسد می‌گویند آماده یک عملیات بزرگ برای شکستن محاصره حلب هستند و اقدامات نیروی هوایی روسیه علیه آنها شکت خورده است.

ابوعبید انصاری از فرماندهان ارشد جبهه فتح‌الشام گفته که این گروه منتظر آغاز عملیات جدید علیه رژیم اسد و شبه‌نظامیان حامی آن است.

به گفته وی این عملیات مشابه عملیات قبلی نخواهد بود و همه را شگفت‌زده خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG