لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۴

روحانی: آدم دروغگو و فحاش انقلابی نیست


رئیس‌جمهور ایران روز یکشنبه در سخنانی با انتقاد از «سرکوب اخلاق» و و «شیوع دروغ و اتهام‌زنی» در جامعه، از رواج گفتمان یأس ابزار ناخشنودی کرد و در عین حال تأکید کرد افراد «دروغگو، فحاش و یأس پراکن» نباید خود را انقلابی بدانند.

آقای روحانی که روز یکشنبه دوم آبان، به اراک سفر کرده بود، در جمع مردم این شهر، گفت: «ادبیات ما ادبیات اتحاد و امید باشد؛ نباید عده‌ای گفتمان یاس و بدتر از آن فروپاشی قدرت مدیریتی این ملت بزرگ را ترویج کنند».

او اضافه کرد: «آدم دروغگو و فحاش و یأس‌پراکن هرگز یک انقلابی نیست و آنهایی که از یأس سخن می‌گویند با انقلاب اسلامی ایران رابطه‌ای ندارند».

آقای روحانی تأکید کرد که «نباید بگذاریم عده‌ای اخلاق را در جامعه سرکوب کرده و دروغ، استهزاء و اتهام را شایع کنند».

او همچنین گفت که در ایران «مدیریت دوگانه وجود ندارد» و «آنها که تصور می‌کنند که در این کشور دو راه وجود دارد در خطا و اشتباه هستند».

اعتراض حسن روحانی به رواج دروغ، فحاشی و یأس‌آفرینی در کشور
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:41 0:00
لینک مستقیم

رئیس‌جمهور ایران روز شنبه نیز خواستار آن شده بود که «دعواهای کودکانه در کشور خاتمه یابد» و رسانه‌ها در ایران «از دروغ، اتهامات، اختلاف، ایجاد تفرقه و جناح‌بندی‌های غیر ضرور دست بردارند».

مقام‌های دولت حسن روحانی پیش از این بارها از «تخریب دولت» و انتشار گزارش‌های «دروغ» از سوی رسانه‌ها و بولتن‌های نزدیک به سپاه پاسداران و دیگر نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول، و مجید انصاری معاون حقوقی حسن روحانی، اعلام کرده‌اند که دولت یازدهم «با بیشترین نقد و تخریب و اتهام مواجه بوده است».

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز در اواخر خرداد امسال، در واکنش به گزارش‌های منتشر شده علیه دولت، از وجود «اتاق فکری» خبر داده بود که به گفته وی، با «انگیزه‌های سیاسی» علیه دولت تشکیل شده و «هر شنبه تعیین می‌کند چه اتفاقی باید رخ دهد».

انتخاب بین «بد و بدتر» در انتخابات آمریکا

حسن روحانی در سخنان خود در اراک همچنین به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اشاره کرد و انتخاب بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ را انتخاب بین بد و بدتر توصیف کرد.

او گفت: «در [مجمع عمومی] سازمان ملل متحد یکی از رهبران کشورها از من پرسید از این دو کدام بهترند، گفتم بد را بر بدتر ترجیح دهم یا بدتر را بر بد؟»

رئیس‌جمهور ایران اینچنین ادامه داد که «نگاه کنید نحوه حرف زدنشان، نحوه اتهام زدن‌هایشان، نحوه استهزا و مسخره کردنشان را».

او گفت «آمریکایی که مدعی است بیش از ۲۰۰ سال است دموکراسی دارد و بیش از ۵۰ دوره انتخابات ریاست جمهوری داشته، در این کشور اخلاق نیست، می‌بینیم چه وضعی پیدا کرده‌اند، مناظره کاندیداهای ریاست جمهوری را دیدید؛ نحوه حرف زدنشان و نحوه سخن گفتن‌شان را همه دیدند».

او پس از آن گفت که «ما چنین دموکراسی و انتخاباتی در کشور نمی‌خواهیم».

«عده‌ای کودک برای رسیدن به نتایج توافق صبر ندارند»

رئیس‌جمهور ایران در بخش دیگری از سخنان خود منتقدان توافق اتمی وین را «عده‌ای کودک» خواند که برای دستیابی به نتیجه‌های این توافق «صبر» ندارند و گفت که آنان نمی‌توانند با «حرف‌های نادرست خود ملت ایران را مأیوس کنند».

آقای روحانی با اشاره به نتایج توافق اتمی وین گفت: «آیا کسی در ایران سربلند هست که از احقاق حقوق ملت ایران، آزادی تجارت با دنیا، باز شدن راه برای صادرات کشاورزی و صنعت و لغو شش قطعنامه ظالمانه علیه ملت خوشحال نباشد؟».

او با اشاره به لغو تحریم‌های غرب علیه ایران افزود: «ما غاصب را از باغ خود بیرون کردیم و درب باغ به روی مردم باز شده است و امروز عده‌ای کودک به درب باغ آمده و می‌گویند، سیب و گلابی کجاست که می‌خواهیم میل کنیم».

آقای روحانی اضافه کرد: «امروز این باغ که نهال‌های آن تازه غرس شده آماده باروری است، اما برای به ثمر نشستن صبر لازم است».

رئیس‌جمهور ایران گفت که «آنهایی که فکر می‌کنند با حرف‌های نادرست می‌توانند ملت ایران را مأیوس کنند در خطا و اشتباه به سر می‌برند».

آقای روحانی روز پنج‌شنبه ۲۹ مهر، نیز در پاسخ به منتقدان توافق اتمی وین گفته بود که اگر دولت هواپیما نخرد این منتقدان می‌گویند «پس برجام چه شد» و اگر دولت هواپیما بخرد، می‌گویند «این هواپیماها لوکس و جدید است».

او همچنین با بیان این که از «دعوای» با دنیا «صادرات درنمی‌آید» خواستار افزایش روابط ایران با کشورهای دیگر و اعتماد به مردم در این باره شده و تأکید کرده بود که نمی‌توان تنها به «‌چهار نفر نیروی امنیتی» اعتماد کرد.

این سخنان اعتراض تعدادی از امامان جمعه را به دنبال داشت.

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده اند که توافق اتمی وین دستاورد محسوسی نداشته و آیت‌الله خامنه‌ای نیز بارها تأکید کرده که نتیجه رفت‌وآمد دولت‌ها و شرکت‌های اروپایی و مذاکرات آنان با ایران پس از توافق اتمی وین «تاکنون محسوس نبوده است».

مقام‌های دولت حسن روحانی و رسانه‌های نزدیک به دولت، مخالفان توافق هسته‌ای را گروهی توصیف می‌کنند، که پیش از این توافق می‌گفتند تحریم‌ها تأثیری بر اقتصاد ایران نداشته و این توافق دستاورد مثبتی ندارد، اما پس از توافق نیز انتقاد می‌کنند که چرا توافق اجرا نمی‌شود و تحریم‌های غرب برداشته نمی شود.

در واکنش به چنین انتقادهایی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در اردیبهشت گفته بود که اگر دستاوردهای توافق اتمی وین اعلام شود، منتقدان آن «شرمنده می‌شوند».

XS
SM
MD
LG