لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

یونیسف: ۲۲ کودک در حمله هوایی به یک مدرسه در سوریه کشته شدند


تصویری از مدرسه‌ای که بمباران شده‌است
تصویری از مدرسه‌ای که بمباران شده‌است

صندوق کودکان سازمان ملل متحد می‌گوید در یک حمله هوایی به مدرسه‌ای در منطقه تحت کنترل شورشیان در ادلب سوریه، دست‌کم ۲۲ کودک و شـِش آموزگار کشته شده‌اند. یونیسف می‌گوید این «فاجعه» اگر عمدی انجام شده باشد «جنایت جنگی» است.

یونیسف مستقیما از عامل یا عاملان این حمله هوایی نامی نبرده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر شوریه که مقر آن در لندن است، می‌گوید «جنگنده‌های -یا روسیه یا سوریه- دست به انجام شـِش حمله هوایی» در شهرک «حاس» در ادلب زده‌اند؛ که در جریان آن مدرسه‌ای نیز هدف قرار گرفته‌است. به گفته این سازمان ۳۵ نفر در این حمله کشته شده‌اند که ۱۵ نفر از آن‌ها دانش‌آموزان این مدرسه بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از کنشگران «دفاع مدنی» سوریه که در مناطق شورشیان به امدادرسانی می‌پردازند، گفته دست‌کم ۲۰ نفر از کشته‌شدگان کودک هستند.

حاس در شمال‌غرب سوریه بخشی از منطقه معره‌النعمان‎ِ استان حلب است.

آنتونی لیک، مدیر صندوق کودکان سازمان ملل، این حمله را «فاجعه» و «درنده‌خویی» توصیف کرده و افزوده «اگر عمدی انجام شده باشد، جنایت جنگی‌ست».

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای لیک در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است این مدرسه چندین بار هدف قرار گرفته بود. به گفته مدیر یونیسف، حمله اخیر، احتمالا مرگبارترین حمله به یک مدرسه، از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه، طی بیشتر از پنج سال گذشته است.

ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، در واکنش به گزارش منتشرشده از سوی یونیسف گفته است «فاجعه است… فاجعه است. امیدوارم که تقصیر ما (روسیه) نبود». او تاکید کرده منتظر واکنش رسمی وزارت دفاع دولت مبتوعش می‌ماند.

دولت سوریه هنوز واکنشی رسمی به این گزارش نشان نداده است. اما رویترز به نقل از یک گزارش از تلویزیون دولتی روسیه می‌گوید منابع نظامی گفته‌اند در «حاس» به شماری از شورشیان حمله کرده و آن‌ها را کشته‌اند. در این گزارش نیز به حمله احتمالی به مدرسه، اشاره‌ای نشده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه گفته بود جنگنده‌های آن کشور و نیز نیروی هوایی سوریه «طی هفته گذشته به مواضع مخالفان بشار اسد در شهر حلب حمله نکرده‌اند». روسیه در عین حال گفته است ارتش آن کشور برای یک دوره زمانی دیگر نیز به حلب حمله نخواهد کرد. با این‌همه از انجام یا توقف حملات احتمالی به ادلب، در بیانیه‌های اخیر، سخنی به میان نیامده بود.

تصاویر منتشرشده از محل حمله در این روستا، خرابه‌هایی را نشان می‌دهد که در میان برخی میز و صندلی مدرسه نیز دیده می‌شود.

مناطقی از ادلب در کنترل شماری از شورشیان است؛ از گروه‌هایی که زیر پرچم «ارتش آزاد سوریه» قرار دارند تا شاخه‌ القاعده، گروه «فتح‌الشام».

جنگ داخلی سوریه بیش از پنج سال است که ادامه دارد. دست‌کم بین ۳۰۰ هزار تا نیم میلیون نفر در جریان این بحران کشته شده‌اند. صندوق کودکان ملل متحد، پیشتر گفته بود سوریه «یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها روز زمین برای کودکان است».

یونیسف در عین حال در گزارشی در شهریور ماه گذشته گفته بود کودکان آواره سوری، داخل و خارج از آن کشور، تحت آزارهای مختلفی قرار گرفته‌اند، که «به‌کارگیری در نیروهای مسلح، ازدواج در سن کودکی یا سوءاستفاده‌های کاری» از جمله آن‌ها هستند.

XS
SM
MD
LG