لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

دستور بازداشت دهها خلبان نیروی هوایی ترکیه در ارتباط با کودتا


پایگاه هوایی قونیه
پایگاه هوایی قونیه

دستگاه قضایی ترکیه دستور بازداشت ۷۳ خلبان نیروی هوایی این کشور را به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام ماه ژوییه صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز و به نقل از رسانه‌های ترکیه، روز پنجشنبه بیش از ۲۰۰ نظامی و غیرنظامی دیگر در ارتباط با کودتای نافرجام تیرماه دستگیر شده‌اند.

پس ازکودتای نافرجام ۲۶ تیرماه ، ۳۵ هزار نفر در ترکیه دستگیر شده‌اند و بیش از ۱۰۰هزار نفر از مشاغل نظامی و غیرنظامی خود برکنار یا تعلیق شده‌اند.

ترکیه فتح‌الله گولن، روحانی ناراضی مقیم آمریکا، را هدایت‌کننده کودتای نافرجام می‌داند و خواستار استرداد وی به آنکارا شده است. فتح‌الله گولن این اتهام را رد می‌کند.

خبرگزاری دوغان ترکیه گزارش داده که اتهام این خلبانان «شورش مسلحانه علیه جمهوری ترکیه» و عضویت در سازمان «تروریستی» تحت هدایت گولن عنوان شده است.

خبرگزاری آناتولی ترکیه می‌گوید که ۷۱ نفر از این خلبان‌ها، درجه ستوانی دارند.

رسانه‌های ترکیه گزارش‌ داده‌اند که پلیس در حال تحقیق در پایگاه سوم هوایی قونیه است. هفته گذشته ۴۷ نفر در پایگاه قونیه دستگیر شدند.

تاکنون نزدیک به ۳۰۰ خلبان نیروی هوایی ترکیه در ارتباط با کودتا دستگیر یا از کار برکنار شده‌اند.

این بازداشت‌ها همزمان است با مداخله نظامی ترکیه در عمق خاک عراق و سوریه که تحت عنوان برخورد با گروه داعش صورت گرفته است. هر دوکشور سوریه و عراق خواستار خروج نیروهای ترکیه از خاک خود شده‌اند.

روز چهارشنبه، فرماندهی میدانی نیروهای متحد دولت سوریه به ترکیه هشدار داد که به استحکامات دفاعی این نیروها در شهر حلب نزدیک نشود.

XS
SM
MD
LG