لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۱

سربازان عراقی «وارد شهر موصل شدند»


یک ژنرال عراقی روز دوشنبه ۱۰ آبان به خبرگزاری رویترز گفت که نیروهای عراقی در این روز موفق شده‌اند پس از دو هفته که از آغاز عملیات بازپس‌گیری حومه موصل می‌گذرد، برای نخستین بار وارد محدوده اصلی شهر موصل شوند.

ژنرال وسام عَراجی، از مقام‌های سرویس ضد تروریسم ارتش عراق که از سرویس‌های تحت آموزش نیروهای آمریکایی است، به رویترز گفت که سربازان سرویس ضد تروریسم هم‌اینک وارد محله کَرامه واقع در بخش شرقی شهر موصل شده‌اند.

سرویس ضد تروریسم به این خاطر که در جبهه خود علیه نیروهای حکومت اسلامی (داعش)، سریع‌تر از دیگر نیروها پیشروی کرده بود، هفته پیش عملیات خود را متوقف کرده بود تا بقیه نیروها بتوانند خود را با پیشروی‌های این سرویس همراه کنند.

سرویس ضد تروریسم ارتش عراق اما تهاجم خود را روز دوشنبه از سر گرفت و به گفته ژنرال وسام عراجی، هم‌اکنون با نیروهای داعش در محله کرامه درگیر است.

نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگ‌های کُرد عملیات تازه خود برای بازپس‌گیری موصل را از ۲۶ مهرماه (۱۷ اکتبر) با کمک هوایی و زمینی ائتلاف به رهبری آمریکا آغاز کرده‌اند.

شبه‌نظامیان شیعه عراقی مورد حمایت ایران هم از روز شنبه با هدف بستن مسیر موصل به رقه وارد خطوط درگیری با داعش در مناطق غربی موصل شده‌اند.

موصل که همچنان حدود یک و نیم میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند دومین شهر بزرگ عراق است و عملیات بازپس‌گیری این شهر از کنترل داعش، دشوارترین و پیچیده‌ترین عملیات در نوع خود در دهه اخیر در عراق به‌شمار می‌آید.

بازپس‌گیری موصل به منزله پایان حضور فعال داعش در عراق توصیف شده است؛ مقام‌های ایرانی نسبت به انتقال جنگجویان داعش از موصل به سوریه و فشار بیشتر بر حکومت بشار اسد ابراز نگرانی کرده‌اند و در حال حاضر نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در عراق می‌کوشند راه فرار داعشی‌ها از عراق به سوریه را مسدود کنند.

XS
SM
MD
LG