لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۶

گزارش تازه از پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی؛ «سقوط به دریا پس از پایان سوخت»


قطعاتی پیدا شده در نزدیکی آفریقای جنوبی که به احتمال خیلی زیاد بخشی از لاشه هواپیمای ناپدیدشده است
قطعاتی پیدا شده در نزدیکی آفریقای جنوبی که به احتمال خیلی زیاد بخشی از لاشه هواپیمای ناپدیدشده است

هیئت تحقیقاتی استرالیا در مورد پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی که از آن کشور راهی چین بود ولی ناپدید شد، می‌گوید تحقیقات، بیش از پیش، احتمال سقوط هواپیما به دریا، پس از پایان سوخت، و بدون دخالت انسان، را محتمل کرده‌است.

بوئینگ هواپیمایی مالزی در زمستان دو سال پیش، در راه کوالالامپور به پکن، از صفحه رادار ناپدید شد. بعد از دو سال قطعاتی از این هواپیما هزاران کلیومتر دورتر از مسیر پرواز و در نزدیکی آفریقا پیدا شدند.

پرواز ۳۷۰، مجموعا ۲۳۹ سرنشین داشت و ناپدید شدن آن، به یکی از معماهای کم‌سابقه سوانح هوایی تبدیل شده‌است. جعبه سیاه هواپیما هنوز پیدا نشده و تحقیقات تنها بر روی قطعاتی انجام شده که گفته می‌شود به احتمال بسیار زیاد متعلق به این بوئینگ است.

به گزارش رویترز گزارش تازه «دفتر امنیت ترابری استرالیا» ۱۲ آبان منتشر شده و از آن نتیجه گرفته می‌شود که هواپیما در زمان کم‌کردن ارتفاع، خود را آماده فرودی احتمالی نمی‌کرد.

بنا بر این گزارش ارتفاع هواپیما از سطح زمین به طور مشخص و فزاینده‌ای کم شده‌است؛ آنچه‌ به اصطلاح «شیرجه مرگ» توصیف می‌شود.

گزارش تازه در عین حال، بار دیگر بر درستی روند جست‌وجوی باقی‌مانده هواپیما یا جعبه سیاه در جنوب اقیانوس هند صحه می‌گذارد.

کارشناسان به این نتیجه‌ی احتمالی رسیده‌اند که هواپیما در زمان سقوط به دریا سوخت نداشت و احتمالا خلبان، یا دست‌کم خلبانی که به‌هوش باشد، کنترل آن را در دست نداشته‌است. به عقیده آن‌ها هواپیما رو «اتو پایلوت» یا سامانه «خلبان خودکار» قرار داشت که بدون کمک انسان به هدایت هواپیما می‌پردازد، و در زمانی که سوخت آن به پایان رسیده، در حال حرکتی مارپیچی بوده‌است.

رئیس هیئت تحقیقاتی در عین حال به رویترز گفته است این گزارش حیطه یا منطقه تازه‌ای را برای جست‌وجو مشخص نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG