لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

اعتراض بومیان آمریکا به خط لوله داکوتای شمالی


پلیس در نزدیکی خط لوله داکوتای شمالی
پلیس در نزدیکی خط لوله داکوتای شمالی

شاید این روزها وقتی سری به شبکه اجتماعی فیس بوک زده باشید، متوجه شدید برخی از دوستان شما در دنیای مجازی، موقعیت جغرافیایی خود را به مکانی به نام «استندیگ راک» در شمال آمریکا تغییر داده اند.

این دوستان شما، بخشی از بیش یک میلیون نفری هستند که به صورت مجازی به جمع معترضان به خط لوله داکوتای شمالی پیوسته اند؛ پروژه‌ای حدودا ۴ میلیارد دلاری که در نظر دارد نفت را در میان ۴ ایالت آمریکا به حرکت در آورد و به تولید روزانه حدود ۴۷۰هزار بشکه نفت بیانجامد.

اعتراضات به این پروژه از بهار امسال شدت گرفت و خط مقدم این اعتراضات بومیان آمریکایی در این منطقه هستند که بیم آن دارند این خط لوله از یک سو به آلودگی آب رودخانه میسوری منجر شود که بزرگترین رودخانه شمال آمریکاست. این بومیان آمریکایی همچنین می گویند میراث فرهنگی و سرزمین‌های مقدس آنها در خطر نابودی قرار دارد.

اعتراضات از بهار به تابستان که رسید،‌ شدت گرفت. بسیاری از فعالان حوزه محیط زیست و فعالان مدنی به آن پیوستند و در پایان تابستان این اعتراضات به خشونت کشید. صدها و بنا بر برخی گزارش‌ها در مقاطعی هزاران نفر معترض در محل ساخت و ساز این خط لوله تجمع می کنند. نیروهای انتظامی این منطقه، با گاز اشک آور و سگ‌های پلیس به معترضان روبرو می شوند و تا کنون صدها تن از آنها بازداشت شده یا با پیگرد قانونی روبرو شده اند.

حدود دو ماه پیش دولت فدرال دستور توقف داوطلبانه ساخت خط لوله در حوالی یکی از مخازن ذخیره آب بر روی رود میسوری را صادر کرد اما کار ساخت و ساز همچنان در زمین‌های خصوصی ادامه پیدا کرده است.

حال باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که برخی از سکوت او در زمینه این پروژه و نحوه برخورد با معترضان، انتقاد کرده بودند، گفته است گروه ارتش مهندسان آمریکا در حال بررسی گزینه‌های احتمالی برای تغییر مسیر خط لوله داکوتای شمالی است تا نگرانی‌های بومیان این منطقه برطرف شود.

آقای اوباما به ارگان خبری « ناودیس» گفته است که دولت او که به پایان کارش هم نزدیک می شود، « از نزدیک در حال نظارت بر تحولات است اما اجازه خواهد داد نتایج بررسی‌ها در چند هفته آینده مشخص کند که این موضوع قابل حل شدن است یا خیر».

روزنامه گاردین در اینباره می نویسد که فعالان و معترضان از موضعگیری و سکوت پیشین رییس جمهوری آمریکا در این زمینه ناراضی هستند و رویکرد نامزد دمکرات‌ها هیلاری کلنیتون در این زمینه که تنها گفته است باید صدای هر دو سوی این موضوع شنیده شود برای آنها کافی نبوده است. بنا بر این گزارش هفته گذشته هم برخی اطلاعات حاکی از وجود ارتباط مالی بین دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه و مجری طرح خط لوله داکوتای شمالی بود.

  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG