لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

دادگستری آمریکا برادر ِ ضراب را هم به دور زدن تحریم‌های ایران متهم کرد


در تصویر: رضا ضراب
در تصویر: رضا ضراب

دادستان پرونده رضا ضراب، برادر او، محمد ضراب را متهم به «توطئه» برای انجام معاملات مالی به‌جایِ -یا- به سودِ نهادهای تجاری، دولتی یا شرکت‌های تحت کنترل تهران کرده‌است. هواپیمایی ماهان یا بانک ملت از جمله این شرکت‌ها و نهادها هستند.

با این حساب دایره پرونده اتهام‌هایی که رضا ضراب، شهروند ایرانی‌ترکیه‌ای در راس آن قرار داشت و شماری از دیگر شهروندان ایرانی، کاملیا جمشیدی و حسین نجف‌زاده را نیز در بر می‌گیرد، گسترده‌تر شده‌است.

دادستانی آمریکا می‌گوید محمد ضراب، ۳۸ ساله، نیز مانند برادرش دارای تابعیت هر دو کشور ایران و ترکیه است، اما برخلاف رضا ضراب که در ایالات متحده در بازداشت به‌سر می‌برد، محمد ضراب اکنون در ترکیه و آزاد است.

در میان اتهام‌های وارد شده در مورد «توطئه» برای انجام معاملات مالی، نام هواپیمایی ماهان در صدر فهرست دیده می‌شود. وزارت خزانه‌داری آمریکا، در مهر ماه سال ۱۳۹۰، ماهان‌ایر را، به دلیل ارائه خدمات به شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به گفته دادستان پرونده ضراب، برادر او و هم‌دستانش، از «شبکه» خود در ترکیه و امارات متحده عربی برای نقل‌وانتقلات مالی، از طریق سیستم مالی ایالات متحده استفاده می‌کردند؛ نقل‌وانتقال‌هایی که هواپیمایی ماهان ذینفع آن بوده‌است.

وزارت خارجه آمریکا، به‌تازگی، و در پی انتشار گزارشی در مورد پرواز «ماهان‌ایر» به کشورهای اروپایی و آسیایی، تاکید کرده‌است تحریم‌های آمریکا در مورد این شرکت، همچنان به قوت خود باقی‌ست.

به گفته دادستان‌های ایالات متحد، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ -زمانی که تحریم‌های اتمی ایران نیز در کنار دیگر تحریم‌های جاری، هنوز پابرجا بود- اقدامات رضا و محمد ضراب، جمشیدی و نجف‌زاده علاوه بر هواپیمایی ماهان به بانک ملت و شرکت ملی نفت ایران نیز سود رسانده‌است.

وزارت دادگستری ایالات متحده اظهار داشته که گروه ضراب‌ها و دو متهم دیگر از شبکه‌ای بین‌المللی در ایران، ترکیه، امارات متحده عربی و جاهای دیگر برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کردند. از جمله شرکت‌های وابسته به این «شبکه» به «رویال هولدینگ» در ترکیه، صرافی «دوراک»، «فلاش دوویز» در ترکیه یا «النفیس» در امارات متحده عربی اشاره شده‌است.

رضا ضراب، خود، در فروردین ماه گذشته در فلوریدای آمریکا بازداشت شد. علاوه بر اتهام‌های وارده به او در مورد نقض تحریم‌ها، نامش در کنار پرونده بابک زنجانی، موسسه امینه اردوغان، همسر رجب طیب اردوغان، یا پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه نیر به میان کشیده شده‌است. ضراب اتهام‌های وارده به خود را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG