لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۶

واکنش اولیه بازار و ارزهای جهانی در پی انتخابات آمریکا


یک شرکت مبادلات ارزی توکیو؛ صبح ۱۹ آبان
یک شرکت مبادلات ارزی توکیو؛ صبح ۱۹ آبان

با اعلام نتایج لحظه‌به‌لحظه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و افزایش بخت دونالد ترامپ، برای پیروزی در آن، ارزش دلار در برابر ین ژاپن و واحد پول اتحادیه اروپا، سقوط کرده‌است.

ارزش سهام در بازارهای آسیا و استرالیا، که همزمان با اعلام آرای برخی ایالت‌ها، فعالیت روزانه خود را از سر گرفته بودند، دستخوش تلاطم شده‌است.

ارزش پزو، واحد پول مکزیک، نیز رو به سقوط است، به طوری‌که رویترز وضعیت آن را «سقوط آزاد» توصیف کرده‌است. آقای ترامپ پیش از این وعده داده بود توافق‌نامه‌های تجارت آزاد را مورد بازبینی قرار خواهد داد، در مرز جنوبی به هزینه دولت مکزیک دیوار کشیده و جلوی مهاجرت غیرقانونی را خواهد گرفت.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

این احتمال مطرح شده که بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی اروپا (بانک مرکزی کشورهای حوزه یورو)، مجبور خواهند بود انعطاف بیشتری در سیاست‌های اقتصادی خود نشان دهند.

بورس نیکه‌‌ای در ژاپن روز چهارشنبه و در بازه‌ای از زمان تقریبا پنج درصد افت داشته و ارزش سهام در دیگر بازارهای عمده آسیا و اقیانوسیه بیش از سه درصد سقوط کرده‌است.

ترامپ مخالفت خود را با توافق‌نامه تجارت آزاد ترانس‌پاسیفیک نیز اعلام کرده‌؛ آنچه پیش از انتخابات نیز نگرانی‌هایی را در توکیو به وجود آورده بود. در مهر ماه گذشته دولت ایالات متحده و ۱۱ کشور جهان در حوزه اقیانوس آرام، بر سر اصول تشکیل یک منطقه آزاد تجاری که گسترده‌ترین آن در جهان به شمار می‌رود، به توافق رسیده‌ بودند. در آن زمان رسانه‌ها می‌گفتند این پیمان می‌تواند در آینده بر بهای هر چیزی تاثیر بگذارد.

بورس هنک‌کنگ در میانه روز چهارشنبه، در بدترین حالت طی ۹ ماه گذشته قرار گرفته‌است.

مقام‌های کره جنوبی نیز گفته‌اند در حال بررسی اقدامات احتمالی برای دخالت در ارزش وون، واحد پول خود، هستند.

هنوز مشخص نیست بانک‌های مرکزی در گوشه‌وکنار جهان به پیروزی احتمالی دونالد ترامپ چه واکنشی نشان خواهند داد و آیا اقداماتی برای آنچه «آرام کردن» بازار توصیف می‌شود، انجام خواهند داد یا نه.

بهای نفت نیز سقوط کرده است. روزنامه وال‌استریت‌جورنال می‌گوید ارزش این منبع انرژی در بازارهای آسیا، ساعاتی پیش از ظهر، به کم‌ترین میزان طی سه ماه گذشته رسیده‌است.

XS
SM
MD
LG