لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

علی لاریجانی: درباره ترامپ اظهارنظرهای شتاب‌زده نکنید


در حالیکه رئیس مجلس ایران خواستار «پرهیز از اظهار نظرهای شتابزده» در مورد رئیس جمهوری منتخب آمریکا شده، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان ابراز امیدواری کرده که دونالد ترامپ توافق اتمی را «پاره» کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا،علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز یکشنبه، ۲۳ آبان، تاکید کرد که تحلیل‌ها و اظهارنظرهای مقام‌های ایرانی درباره رئیس جمهور منتخب آمریکا باید «پخته‌تر» باشد تا وزارت خارجه ایران بتواند دراین باره «موضع‌گیری شفافی اتخاذ کند»

آقای لاریجانی همچنین خواستار آن شده که از اظهار نظرهای «شتابزده و قضاوت زودهنگام پرهیز شود».

در روزهای گذشته مقام‌های سخنان متفاوتی را درباره پیروزی دونالد ترامپ بیان کرده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه ۱۹ آبان، گفته بود که «رسم ما این است که در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم».

او در عین حال تأکید کرده بود که «رئیس‌جمهور آینده آمریکا موظف به رعایت تعهد چندجانبه برجام است و ما یقین داریم که جامعه بین‌المللی نیز این توقع را از ایالت متحده آمریکا خواهد داشت».

یک روز بعد اما محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، تهدید شدن ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس را «شوخی»خوانده و گفته بود که آقای ترامپ در تبلیغات انتخابات «حرف‌های بزرگ‌تر از دهانش زده که البته در موقع تبلیغات شکر زیادی می‌خورند».

پیش از برگزاری انتخابات آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۲ آبان سخنانی درباره مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرده بود که از آن به عنوان تمایل او برای پیروزی دونالد ترامپ تعبیر شده بود.

آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که آقای ترامپ چون «صریح‌تر» آمریکا را «افشا» کرد، «بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفت» اما طرف مقابل «گفت این پوپولیستی کار می‌کند؛ عوام‌گرایانه، چرا عوام‌گرایانه؟ برای خاطر اینکه مردم حرف‌هایش را نگاه می‌کردند، می‌دیدند درست است».

این موضع رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که آقای ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود توافق اتمی وین را «فاجعه» و «بدترین قرارداد دنیا» خوانده و وعده داده بود که اگر رئیس‌جمهور شود همان روز اول برجام را پاره خواهد کرد.

آقای خامنه‌ای نیز روز ۲۵ خرداد در واکنش به این اظهارنظر گفته بود که «اگر آنها برجام را پاره کردند، ما آن را آتش می‌زنیم».

درهمین حال حسین شریعتمداری،نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، با اشاره به نگرانی‌ها درباره لغو توافق اتمی وین از سوی رئیس جمهوری جدید آمریکا نوشت که دونالد ترامپ « عاقل‌تر از آن است که ... سندی را که تمام و کمال به نفع آمریکا تهیه و تصویب شده است، پاره کند».

آقای شریعتمداری همچنین با اشاره به گفته او دستاوردهای«تقریباً هیچ» توافق اتمی وین افزود: «چه دستاوردی بالاتر و بزرگ‌تر از آن که ترامپ این سند نه فقط بی‌خاصیت بلکه حاوی خسارت محض را پاره کرده و ملت ایران را از شر آن خلاص کند».

وی توافق اتمی وین را « خسارت محض» خواند و نوشت که «بهتر است» این توافق «برای محکم‌کاری بعد از پاره شدن، به آتش هم کشیده شود».

یادداشت آقای شریعتمداری درحالی است که پیش از این مقامات دولت حسن روحانی بارها تأکید کرده‌اند که توافق اتمی وین «سایه جنگ» را از سر ایران دور کرده است.

به گفته مقامات دولت حسن روحانی و رسانه‌های نزدیک به دولت، مخالفان توافق اتمی وین قبل از این توافق می‌گفتند، تحریم‌ها تاثیری بر اقتصاد ایران نداشته و این توافق دستاورد مثبتی ندارد اما پس از توافق نیز انتقاد می‌کنند که چرا توافق اجرا نمی‌شود و تحریم‌های غرب برداشته نمی شود.

آقای شریعتمداری در سرمقاله روزنامه کیهان همچنین با تاکید بر اینکه پیروزی هر یک از نامزدهای انتخابات آمریکا «تفاوت چندانی» بر ایران نداشت، اصلاح‌طلبان را متهم کرد که به «وحشت مصنوعی» درباره عواقب انتخاب آقای ترامپ دامن می‌زنند.

در روزهای گذشته کارشناسان و شخصیت‌های سیاسی از تأثیرات مختلف پیروزی آقای ترامپ بر رفتارآمریکا با ایران سخن گفته‌اند.

از جمله محمدرضا خاتمی، از چهره‌های اصلاح‌طب و نایب رئیس مجلس ششم نیز با اعلام اینکه «تحمل ترامپ نسبت به رؤسای جمهور قبلی آمریکا کمتر است»، توصیه کرده که «کشورهایی مثل ایران باید با این پدیده با احتیاط برخورد کنند و بهانه‌ای به دست او ندهند».

در مقابل اما علی مطهری، نایب رئیس مجلس ایران، پیروزی آقای ترامپ را «به نفع ایران» دانسته و گفته که او خواستار بهبود روابط آمریکا با روسیه است و «رویکرد خوبی به عربستان ندارد».

خطیبان جمعه ایران روز جمعه ۲۱ آبان در سخنانی کمابیش مشابه تأکید کرده‌اند که پیروزی دونالد ترامپ تأثیری بر ایران نخواهد داشت، و مقام‌های آمریکایی از دشمنی با ایران دست نخواهند کشید.

XS
SM
MD
LG