لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

اوباما و مرکل در مقاله‌ای مشترک بر فواید معاهده تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا تاکید کردند


آنگلا مرکل و باراک اوباما می‌گویند که «امکان بازگشت به دنیای ماقبل جهانی‌شدن وجود ندارد».
آنگلا مرکل و باراک اوباما می‌گویند که «امکان بازگشت به دنیای ماقبل جهانی‌شدن وجود ندارد».

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، می‌گويند کارفرمایان، کارگران و کشاورزان آلمانی و آمریکایی «بدون تردید» از معاهده تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و آمریکا سود خواهند برد.

سخنان این دو رهبر در تضاد شدید با مواضع دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا، طی کارزار انتخاباتی‌اش است که مخالفت با معاهدات تجاری خارجی از رئوس اصلی تبلیغات او بود و تاکید می‌کرد که این نوع معاهدات فرصت‌های شغلی در آمریکا را از بین می‌برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما و آنگلا مرکل در مقاله مشترکی که در مجله آلمانی «ویرتشافتس ووخه» منتشر خواهد شد، نوشتند: «معاهده‌ای که اقتصاد کشورهای ما را بیشتر پیوند می‌دهد و بر اساس قوانینی تنظیم شده که مبنای آن ارزش‌های مشترک ماست به رشد اقتصادی ما در دهه‌های آینده و حفظ قدرت رقابت اقتصادهای ما در عرصه جهانی کمک خواهد کرد».

آنگلا مرکل و باراک اوباما در مخالفت با مواضع دونالد ترامپ تاکید کردند که آمریکا و آلمان در نتیجه همکاری با یکدیگر نیرومندتر خواهند شد و در شرایط فعلی که اقتصاد جهانی با سرعت بیشتری در حال رشد و توسعه است و چالش‌های ناشی از آن نیز به همان سرعت اتفاق می‌افتند همکاری بین دو کشور بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا می‌کند.

رهبران آلمان و آمریکا در این مقاله که قرار است روز جمعه متن کامل آن منتشر شود می‌نویسند: «امکان بازگشت به دنیای ماقبل جهانی‌شدن وجود ندارد» و می‌افزایند آلمان و آمریکا باید از این فرصت استفاده کنند تا روند جهانی شدن اقتصاد را بر اساس ارزش‌های مشترک دو کشور شکل دهند.

آنها در بخش دیگری از این مقاله می‌نویسند: «ما گسترش همکاری بین دو کشور را به شرکت‌های اقتصادی و شهروندان خود و تمامی جامعه بین‌المللی مدیون هستیم».

باراک اوباما و آنگلا مرکل می‌افزایند با توجه به اینکه در دوران فعلی هر تصمیم‌گیری مهم در یک کشور روی کشورهای دیگر تاثیر خواهد گذاشت داشتن قواعد مشترکی مثل معاهده تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا بسیار حیاتی است.

آنگلا مرکل یکی از رهبران مهم اروپايی است که از معاهده همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری دو سوی اقیانوس اطلس و مذاکرات مربوط به آن طی سال‌های اخیر حمایت کرده است. برخلاف پیش بینی‌های قبلی، مذاکرات برای امضاء نهایی این قرارداد در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به پایان نرسید.

آنگلا مرکل و باراک اوباما در بخش دیگری از مقاله مشترک خود می‌نویسند: «ما برای تثبیت و احترام به قوانین و عرف بین‌المللی در سطح جهان تلاش می‌کنیم که پیش‌شرط مهمی برای ثبات و رونق اقتصادی است».

XS
SM
MD
LG