لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۲

جان بولتون: تنها راه‌حل درازمدت برای ایران «تغییر رژیم» است


جان بولتون،سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و یکی از چهره‌هایی که نام‌شان برای مقام وزیر خارجه در دولت دونالد ترامپ عنوان شده
جان بولتون،سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و یکی از چهره‌هایی که نام‌شان برای مقام وزیر خارجه در دولت دونالد ترامپ عنوان شده

جان بولتون، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد و یکی از چهره‌هایی که نام‌شان برای مقام وزیر خارجه در دولت دونالد ترامپ عنوان شده، روز پنجشنبه گفت دولت آمریکا باید از اقدام برای «تغییر رژیم» در ایران حمایت کند و آن را «تنها راه‌حل درازمدت» برای تهدیدهای حکومت ایران در منطقه خاورمیانه توصیف کرد.

آقای بولتون در گفت‌وگو با وب‌سایت برایت‌بارت که با دونالد ترامپ مناسبات نزدیکی دارد، گفت: «حکومت آیت‌الله‌ها خطر اصلی برای صلح جهانی و امنیت خاورمیانه است. سرنگون کردن این حکومت بدون شک آرامش و خوشنودی را به منطقه باز خواهد گرداند و در عین حال مهم‌ترین خطر در منطقه را از بین خواهد برد».

استیون بنن، مدیر پیشین وب‌سایت برایت‌بارت، به تازگی به عنوان مشاور ارشد دونالد ترامپ در امور راهبردی انتخاب شده، و این انتصاب انتقادهایی را در میان دموکرات‌های و محافظه‌کاران برانگیخته است.

در گفت‌وگو با برایت‌بارت، جان بولتون که رویکرد تهاجمی او در سیاست خارجی، با انتقادهای مکرر دونالد ترامپ از حمله نظامی به عراق در تضاد است، از توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران به شدت انتقاد کرد و گفت تنها نتیجه آن کمک به حکومت ایران است.

او گفت «به نظرم مردم ایران خواهان یک رژیم جدید هستند» و اضافه کرد که دولت آمریکا باید از گروه‌های مخالف که برای سرنگونی حکومت ایران مبارزه می‌کنند، حمایت کند.سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل افزود مردم ایران مدت طولانی منتظر تغییر رژیم هستند.

آقای بولتون گفت: «به اعتقاد من این حکومت محبوب نیست ولی قدرت و اسلحه در دست آن است. به نظرم راه‌هایی وجود دارد که بدون درگیر کردن نیروهای مسلح آمریکا و از طریق حمایت از گروه‌های مخالف می‌توان حکومت دیگری در ایران حاکم کرد».

او در عین حال اذعان کرد که «این حکومت جدید لزوماً توسط افراد دمکراتی مثل پیروان توماس جفرسون تشکیل نخواهد شد».

توماس جفرسون یکی از پایه‌گذاران ایالات متحده، سومین رئیس‌جمهور آمریکا، و در عین حال نویسنده اصلی اعلامیه استقلال این کشور است.

راند پل،سناتور جمهوریحواه مخالفت خود را با انتخاب آقای بولتون به عنوان وزیر حارجه اعلام کرده و گفته «بولتون از جنگ عراق درسی نگرفته است.»

اطرافیان و کمیته انتقال قدرت دونالد ترامپ تاکنون نامزدهای گوناگونی را برای مقام وزارت خارجه آمریکا در نظر گرفته‌اند که سیاستمداران تندرویی مثل جان بولتون، از دیپلمات‌های ارشد دولت جورج دبلیو بوش و یا رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک را شامل می‌شود. جان بولتون و رودی جولیانی از جمله چهره های سیاسی مهم آمریکایی بودند که در گردهم آیی های سازمان مجاهدین خلق سخنرانی کرده اند.

نام افراد دیگری نیز برای این مقام مطرح شده است، از جمله نیکی هبلی، فرماندار کارولینای جنوبی و حتی میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ که از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ بوده است.

XS
SM
MD
LG