لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

رامنی: با ترامپ گفت‌وگوی دقیقی در مورد مسائل جهانی داشتیم


از راست: رامنی، ترامپ، پنس
از راست: رامنی، ترامپ، پنس

میت رامنی، سیاستمدار شناخته‌شده حزب جمهوری‌خواه و از منتقدان سرسخت دونالد ترامپ در زمان کارزار انتخاباتی، با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.

از رامنی، که روسیه را دشمن استراتژیک اصلی آمریکا نامیده، به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای هدایت وزارت خارجه نام برده می‌شود.

آقای رامنی که برای دیدار با آقای ترامپ به زمین گلف او در نیوجرزی رفته بود، ۲۹ آبان‌ماه با رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دو طرف خیلی دوستانه با یکدیگر رو در رو شده و سپس همراه مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری منتخب، به گفت‌وگویی خصوصی نشستند.

رامنی از منتقدان سرسخت ترامپ در حزب جمهوری‌خواه، در عین حال نامز این حزب در رقابت با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا، در کارزار سال ۲۰۱۲ بود.

او در اسفند ماه گذشته، نامزد حزب جمهوری‌خواه را، فردی «حقه‌باز و متظاهر» نامیده و با اشاره‌ای به دانشگاه تعطیل‌شده‌ی میلیاردر نیویورکی، گفته بود «وعده‌های او درست به اندازه مدرک لیسانس از دانشگاه ترامپ بی‌ارزشند».

ترامپ نیز رامنی را فردی «خودخواه» نامیده و گفته بود او در سال ۲۰۱۲، «نمی‌دانست چه باید بکند» و بخت پیروزی در برابر اوباما را بر باد داد.

پس از دیدار خصوصی روز شنبه، میت رامنی به خبرنگاران گفت دو طرف «گفت‌وگوی دقیق و عمیقی»، در مورد «مسائل مختلف جهانی؛ مناطقی که منافع ایالات متحده ارزش بسیار چشم‌گیری در آن‌ها دارد» داشتند.

دونالد ترامپ نیز این دیدار و گفت‌وگو را «خیلی خوب» توصیف کرده‌است.

از جمله تقاوت احتمالی دیدگاه‌های رامنی و ترامپ، مسئله رویکرد آمریکا در قبال روسیه توصیف می‌شود.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی از پوتین ستایش کرده و او را رهبری بهتر از هیلاری کلینتون، رقیب خود، و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی، توصیف کرده بود. رامنی در سال ۲۰۱۲ در جریان کارزار انتخاباتی خود، روسیه را «خطر استراتژیک اصلی» علیه منافع آمریکا معرفی کرده و گفته‌ بود اگر رئیس‌جمهور شود، به خاطر حمایت مسکو از ایران و سوریه، به‌شدت دولت آن را تحت فشار قرار خواهد داد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، ۲۴ آبان، پس از پیروزی ترامپ، با او تلفنی گفت‌وگو کرده‌است. بنا بر بیانیه‌های منتشرشده دو طرف در مورد «بهبود روابط»، «بحران سوریه» و «مقابله با تروریسم» گفت‌وگو کرده‌اند.

از میت رامنی به عنوان یکی از گزینه‌ها برای هدایت وزارت خارجه آمریکا نام برده می‌شود. در کنار کسانی مانند رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، جان بولتون، سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل، باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و نیکی هیلی، فرماندار کارولینای جنوبی. ⇦​بیشتر بخوانید

XS
SM
MD
LG