لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

شی جین‌پینگ: درهای چین برای همکاری‌‌های تجاری بازتر خواهد شد


شی جین‌پینگ در حال خوش‌وبش کردن با پوتین در نشست لیما
شی جین‌پینگ در حال خوش‌وبش کردن با پوتین در نشست لیما

رئیس‌جمهوری چین، کشوری که «حضور بی‌سابقه‌ای» در نشست «همکاری‌های آسیا-پاسفیک» در پرو دارد، می‌گوید کشورش درهای خود را برای تجارت آزاد با دیگر کشورها نخواهد بست، بلکه در این راه گشایش‌های بیشتری انجام خواهد داد.

پرو، اکنون میزبان نشست سران «سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک» است؛ نشستی که در عین حال تحت تاثیر تازه‌ترین انتخابات آمریکا و آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در ماه‌های پیش‌رو قرار گرفته‌است.

دونالد ترامپ، از مخالفان برخی از مهم‌ترین تلاش‌ها و اقدامات دولت باراک اوباما برای تجارت آزاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

دولت اوباما، طی سال‌های گذشته در تلاش بود تا همراه ۱۱ کشور دیگر، از جمله ژاپن، کانادا، استرالیا یا نیوزلند، بدون چین، به یک توافق آزاد تجاری به نام «پیمان ترانس-پاسفیک» دست پیدا کند. پیمانی که بزرگ‌ترین از نوع خود در جهان توصیف می‌شود، نتوانسته از سد رای‌گیری در کنگره آمریکا بگذرد. دونالد ترامپ نیز از منتقدان سرسخت آن است.

همزمان با اقدامات دولت اوباما و متحدان آن در قاره‌های آسیا و آمریکا، پکن نیز شروع به تبلیغ برای ایده‌ دیگری کرد موسوم به «مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه‌ای»؛ که طبیعتا ایالات متحده را در بر نمی‌گیرد.

شی جین‌پینگ در لیما، پایتخت پرو، گفته است «چین درهای خود را به روی جهان خارج نمی‌بندد… بلکه گشایش بیشتری هم انجام خواهد داد».

آقای شی، رئیس‌جمهوری دومین اقتصاد بزرگ جهان -برپایه تولید ناخالص داخلی، و بدون در نظر گرفتن مجموع کشورهای اتحادیه اروپا است. او در نشست سران «همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک» اظهار داشته که کشوها باید «بر تعاملات اقتصادی افزوده و اقتصادی باز بنا کنند».

او افزوده که «کنار گذاشتن دیگران» برای اجرای هر «برنامه‌‌ تجاری… انتخاب اشتباهی‌ست».

خبرگزاری رویترز، می‌گوید حضور چین در نشست لیما، در تاریخ نشست‌های شورا «بی‌سابقه» است و از شماری از سران کشورهای حاضر نقل کرده که جای خالی احتمالی آمریکا را، چین پر خواهد کرد.

این «هشدارها» اشاره‌ به سیاست‌های اقتصادی احتمالی دونالد ترامپ دارد. آقای ترامپ می‌گوید توافق‌هایی مانند ترانس‌-پاسفیک، برای شهروندان ایالات متحده و فرصت‌های شغلی آن‌ها خطرناک است. او در عین حال وعده داده است در زمینه مناسبات اقتصادی با چین موضع سرسختانه‌تری در پیش خواهد گرفت و پیمان تجارت آزاد در آمریکای شمالی را نیز بازبینی یا به طور کلی فسخ خواهد کرد.

جان کی، نخست‌وزیر نیوزلند، در لیما گفته ایالات متحده شریک بسیار مهمی‌ در منطقه آسیا-اقیانوسیه است، ولی اگر دولت ترامپ از پیمان تجاری دست بکشد، چین جای خالی آمریکا را پر خواهد کرد. البته آقای کی در عین حال افزوده است می‌توان تغییرات کوچکی در این پیمان داد تا رئیس‌جمهوری آینده آمریکا از آن راضی شود: «مثلا بشود پیمان ترامپ-پاسفیک. مشکلی نیست».

رئیس‌جمهوری مکزیک نیز تاکید کرده که موضع جغراسیاسی کشورش «به‌طور طبیعی موازی آمریکا» است و می‌شود پیمان تجارت آزاد در آمریکا شمالی را «نوسازی کرد».

همزمان مالکوم ترنبال، نخست‌وزیر استرالیا، می‌گوید هنوز زود است که بتوان در مورد آینده «ترانس-پاسفیک» در دوره ترامپ نظری داد، چراکه باراک اوباما هم در آغاز دوره ریاست‌‌جمهوری‌اش، از هواداران این پیمان نبود، اما اکنون عمده‌ترین مبلغ آن است.

XS
SM
MD
LG