لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۷

لغو سخنرانی مطهری و پلمب دفتر اصلاح‌طلبان در مشهد با دستور دادستان


علی مطهری نائب‌رئیس مجلس
علی مطهری نائب‌رئیس مجلس

براساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، با دستور دادستان مشهد سخنرانی علی مطهری، نایب‌رییس مجلس، در این شهر لغو و دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان، برگزار کننده این مراسم نیز پلمب شده است.

درهمین حال خبرگزاری برنا بدون اشاره به جزییات، از «درگیری» بین برخی از شرکت‌کنندگان در این مراسم با ماموران انتظامی و نیروهای لباس شخصی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مراسم اربعین که بنا بود صبح روز یکشنبه، ۳۰ آبان، با سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس ، در مشهد برگزار شود، از سوی دادستان این شهر لغو شد.

به گفته این خبرگزاری «جمعیت قابل توجهی» که برای شرکت در این مراسم در مقابل سالن ساپکو در شهر مشهد جمع شده بودند با دستور ماموران نیروی انتظامی از سالن خارج شدند.

بتول گندمی، دبیرکل مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی، نیز خبر داد که دادستان مشهد در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی این شهر خواستار لغو این سخنرانی شده است.

خانم گندمی اعلام کرد که مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی ساعت ۱۵ روز شنبه به صورت شفاهی و «بدون هیچگونه ابلاغ کتبی» از طریق فرمانداری مشهد و استانداری خراسان رضوی مطلع شده‌اند که دستور لغو این سخنرانی صادر شده است.

وی افزود: «به دنبال این موضوع با اخذ مجوز از فرمانداری مشهد سالن سخنرانی از تالار رازی به سالن ساپکو انتقال یافت اما اجازه برگزاری مراسم اربعین حسینی در این محل نیز داده نشد».

در همین حال خبرگزاری برنا خبر داد که دفتر مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی نیز به دلیل دعوت از آقای مطهری پلمب شده است.

امیر شیبانی از اعضای این مجمع در مصاحبه با این خبرگزاری گفت که دستور دادستان مشهد برای جلوگیری از سخنرانی آقای مطهری و پملب دفتر گروه اصلاح‌طلب «می‌تواند ابهاماتی را برای جامعه ایجاد کند».

واکنش‌های به جلوگیری از سخنرانی مطهری

جلوگیری از سخنرانی علی مطهری واکنش برخی از نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی را به دنبال داشته است.

از جمله محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، در توئیتر خود نوشت که به دلیل «تعلل» استانداری خراسان رضوی در اینباره و «انفعال» وزارت کشور در موارد مشابه، استیضاح وزیر کشور «مناسبترین» واکنش مجلس است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، فاطمه سعیدی، نماینده تهران، نیز خواستار آن شد که وزیر کشور و مسئولان استان خراسان رضوی توضیح دهند که «چه اتفاقی در این استان افتاده که دولت این چنین تسلیم فشارها در مشهد می‌شود».

عبدالکریم حسن زاده، عضو هیات رئیسه مجلس، نیز در توئیتر خود نوشت که «آیا سخنرانی نایب‌رییس مجلس هم حکم کنسرت دارد که در مشهد لغو شد؟»

در همین حال عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی، نیز در توئیتر خود نوشت که آیا خراسان رضوی «قصد جدایی از ایران دارد؟ قبلا وزارت ارشاد محدود شده بود و اکنون وزارت کشور».

به دنبال مخالفت امام جمعه مشهد و مقام های قضایی استان خراسان رضوی با برگزاری کنسرت های موسیقی در شهر مشهد، علی جنتی، وزیر وقت ارشاد، از برگزار نشدن اجرای موسیقی در این شهر خبر داده بود.

مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت و فشار‌های همه‌جانبه به وزیر ارشاد در نهایت منجر به استعفای علی جنتی از سمت خود شد و حسن روحانی نیز با قبول این استعفا، رضا صالحی امیری را به عنوان وزیر جدید ارشاد به مجلس پیشنهاد کرد که نمایندگانبه وی رای اعتماد دادند.

احمد علم الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد، پیش از این بارها به سخنان علی مطهری اعتراض کرده است.

آقای علم الهدی همچنین پیش از این علی مطهری را «عنصر غیرارزشی و منحرف» و حمله‌‌کنندگان به او در شهر شیراز را «مردم ارزش‌مدار» توصیف کرده بود.

علی مطهری که روز ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود در فرودگاه این شهر «با هجوم نیروهای لباس‌شخصی مورد ضرب‌وشتم» قرار گرفت و در نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

آقای مطهری پیش از این بارها تلویحا اعلام کرده که حمله‌کنندگان به او و «آمران» آنها نیروی بسیج و سپاه پاسداران بوده‌اند.

طی سال‌های اخیر برخی موضع‌گیری‌های علی مطهری از جمله درخواست او برای رفع حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸، اعتراض حاميان رهبر جمهوری اسلامی را به دنبال داشته است.

در سال‌های گذشته نیز به بسیاری از سخنرانی‌های شخصیت‌های اصلاح‌طلب یا منتقد جمهوری اسلامی حمله شده و این سخنرانی‌ها ناتمام مانده است.

برخی از این سخنرانی‌ها نیز پیش از برگزاری لغو شده است.

از جمله سخنرانی محمد کیانوش راد، نماینده اهواز در مجلس ششم، که بنا بود روز ۱۹ آبان در دانشگاه چمران اهواز برگزار شود با دستور شورای تامین استان خوزستان لغو شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، سال گذشته در واکنش به حمله به برخی از سخنرانی‌ها تنها توصیه کرده بود که سخنرانی‌هایی که ممکن است واکنش برخی گروه‌ها را به دنبال داشته و «فضا را به هم بریزد» اصلاً برگزار نشود.

XS
SM
MD
LG