لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۷

امام جمعه تهران: باید در برابر رهبر جمهوری اسلامی دهان‌ها را ببندیم


امام جمعه موقت تهران روز دوشنبه اول آذر از حکم دادستان مشهد در جلوگیری از سخنان علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی دفاع کرد و گفت: «باید در برابر مقام معظم رهبری و برای رضای خدا دهان‌ها را ببندیم».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمد علی موحدی کرمانی در یک نشست حزبی تاکید کرد که سخنان علی مطهری «به مصلحت کشور» نیست و «متاسفانه» او «مراعات نمی‌کند».

وی افزود علی مطهری باید ابتدا نظراتش را با رهبر جمهوری اسلامی«تطبیق» دهد و پیش او برود و «بگوید که من قصد دارم این حرف را بزنم».

امام جمعه تهران که دبیر جامعه روحانیت مبارز از تشکل‌های اصولگرا نیز هست، اظهار داشت: «در مورد این سخنرانی حرف دادستانی باید پذیرفته شود البته این به این معنا نیست که دهان‌ها را ببندیم اما باید در برابر مقام معظم رهبری و برای رضای خدا دهان‌ها را ببندیم».

علی مطهری قرار بود روز یکشنبه ۳۰ آبان و همزمان با اربعین، چهلم درگذشت امام سوم شیعیان، در شهر مشهد سخنرانی کند ولی آن‌گونه که منابع خبری و خود نایب رییس دوم مجلس اعلام کرده‌اند، دادستانی مشهد در نامه‌ای به فرمانده نیروی انتظامی این شهر دستور داده که این سخنرانی لغو شود.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران از وزیران کشور و دادگستری خواسته است که به موضوع لغو این سخنرانی رسیدگی کنند و گفته که در استان خراسان رضوی می‌خواهند راه بر افراطی‌گری بگشایند.

محمدرضا عارف و تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز از لغو سخنرانی آقای مطهری انتقاد کرده‌اند و محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، نیز اعلام کرده که به دلیل «تعلل» استانداری خراسان رضوی در این زمینه و «انفعال» وزارت کشور در موارد مشابه، استیضاح وزیر کشور «مناسب‌ترین» واکنش مجلس است.

در مقابل، تعدادی از نمایندگان سابق و فعلی شهر مشهد روز دوشنبه از اقدام دادستانی این شهر حمایت کرده‌اند.

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی و نماینده سابق مشهد، با اشاره به گفته او «اقتصائات سیاسی و فرهنگی خاص» این شهر و «حساسیت» نسبت به مواضع و سخنان علی مطهری، گفت که دادستان مشهد «به لحاظ مصالح عمومی تشخیص داد که مراسم سخنرانی وی برگزار نشود».

نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد نیز خواستار آن شد که قوه قضائیه آقای مطهری را به دلیل «تهمتی» که به امام جمعه مشهد زده است، احضار و از او «مطالبه سند کند».

علی مطهری ساعاتی پس از لغو سخنرانی خود در نامه‌ای به رییس‌جمهوری ایران، با اشاره به اینکه دادستان مشهد علت لغو این سخنرانی را نامه‌ای اعلام کرده که «به او رسیده است»، ابراز امیدواری کرده بود که این نامه از سوی احمد علم‌الهدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان خراسان رضوی نباشد.

آقای مطهری خطاب به رییس‌جمهوری ایران این پرسش‌ها را مطرح کرده بود که «حاکم در استان خراسان رضوی استاندار است یا دادستان و امام جمعه؟ نیروی انتظامی تحت فرمان استاندار است یا دادستان؟ و اساساً ورود دادستان در این گونه موارد بر چه اساسی است؟»

همان روز احمد علم‌الهدی در بیانیه‌ای هر گونه ارتباط خود با لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد را رد کرد و با اشاره به نامه آقای مطهری به حسن روحانی، تهدید کرده بود که حق شکایت از او را برای خود محفوظ می‌داند.

XS
SM
MD
LG