لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

انتقاد دادستان کل از مواضع «دوگانه» روحانی درباره لغو سخنرانی‌ها


در ادامه انتقاد اصولگرایان از توجه به لغو سخنرانی در مشهد، این بار محمدجعفر منتظری٬ دادستان کل ایران، از حسن روحانی٬ علی لاریجانی و علی مطهری به خاطر اتخاذ «مواضع دوگانه» در مورد لغو برخی سخنرانی‌ها انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری «میزان»٬ آقای منتظری روز شنبه، ششم آذر، در معارفه دادستان‌ جدید مرکز استان سیستان و بلوچستان این انتقاد را مطرح کرد.

وی گفت که حسن روحانی و علی لاریجانی «بدون انجام تحقیق لازم و بدون این که مشخص شود سرمنشاء» لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد چه بوده٬ موضع‌گیری کرده‌اند.

آقای منتظری همچنین از روحانی و لاریجانی پرسید که «چطور شد اگر چنانچه جلو سخنرانی طرف مقابل را بگیرند و مانع سخنرانی آن جناح در دانشگاهی شوند آقایان فریاد نمی‌زنند که آزادی از بین رفت؟»

این مقام قضایی از علی مطهری هم پرسید: «چرا صدای نایب رئیس مجلس که ادعای آزادی بیان می‌کند برای مواردی که سخنرانی طرف مقابل لغو شده٬ بلند نمی‌شود؟»

دادستان کل کشور همچنین از بررسی موضوع لغو سخنرانی علی مطهری در مشهد به دستور رئیس قوه قضائیه خبر داده و گفت که این بررسی‌ همچنان ادامه دارد.

لغو سخنرانی هفته گذشته علی مطهری در مشهد به دستور دادستان این شهر منجر به افزایش تنش‌های لفظی میان روسای قوای مجریه و قضائیه شده است.

علی لاریجانی هم به عنوان رئیس قوه مقننه به لغو این سخنرانی اعتراض کرده و صادق لاریجانی در مقام رئیس قوه قضائیه پاسخ این انتقاد‌ها را داده و گفته است که به «دفاع» نمایندگان مجلس و روسای قوای دیگر از قوه قضائیه٬ احتیاجی ندارد.

در همین حال برخی از فعالان رسانه‌ای محافظه‌کار در شبکه‌های اجتماعی اقدام به انتشار فهرستی از ۶۲ سخنرانی لغو شده محافظه‌کاران در دانشگاه‌ها کرده و دولت حسن روحانی را مسئول لغو این سخنرانی‌ها معرفی کرده‌اند.

محمدرضا آشتیانی٬ معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، و هاشم حسینی بوشهری٬ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، هم از حسن روحانی به خاطر اعتراض به لغو سخنرانی مطهری انتقاد کرده‌اند.

محمدجواد کریمی قدوسی٬ نماینده مشهد در مجلس، هم امروز با دفاع از دستور دادستانی مشهد گفت که «قضیه سخنرانی علی مطهری در مشهد از نطفه جرم بود.»

کریمی قدوسی همچنین از مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی به عنوان جریانی «غیرقانونی» نام برد که «بدون مجوز» قصد برگزاری مراسمی «هنجارشکنانه» را داشته است.

به گفته وی، «یک روز قبل از برگزاری مراسم٬ قوه قضائیه به فرماندار مشهد هشدار داده که تضمین بدهند که این مراسم مشکلی را برای استان ایجاد نخواهد کرد٬ اما فرماندار در این باره اقدامی انجام نداده است.»

تنش‌های لفظی در زمینه لغو سخنرانی علی مطهری در شرایطی ادامه دارد که سپاه پاسداران هم گزارش‌ها در خصوص نقش داشتن این نیرو در لغو سخنرانی یادشده را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG