لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

وزارت خارجه مصر ادعای حضور نیروهای نظامی این کشور در سوریه را رد کرد


عبدالفتاح السیسی چند روز پیش بر حمایت از ارتش دولتی سوریه تأکید کرده بود
عبدالفتاح السیسی چند روز پیش بر حمایت از ارتش دولتی سوریه تأکید کرده بود

چند روز پس از آنکه عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، بر حمایت از ارتش دولتی سوریه در مقابله با «عناصر افراطی» تأکید کرد، وزارت خارجه این کشور ادعای برخی رسانه‌های عربی مبنی بر حضور نظامیان مصری در سوریه را تکذیب کرد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر، به تازگی در گفت‌وگو با شبکه آرتی‌پی پرتغال گفته بود که «اولویت ما حمایت از ارتش‌های ملی‌ است؛ برای نمونه در لیبی برای برقراری کنترل بر سرزمین‌های لیبی و مقابله با عناصر افراطی. همین موضوع در مورد سوریه و عراق هم صادق است».

ژنرال سیسی در ادامه همچنین تأیید کرده بود که منظور او حمایت از ارتش دولتی سوریه.

کمتر از یک روز پس از انتشار این گفت‌وگو، روزنامه لبنانی السفیر در شماره روز پنجشنبه چهارم آذر، مدعی شد که ۱۸ خلبان نیروی هوایی مصر به یک پایگاه نظامی در مرکز استان حما منتقل شده است.

این گزارش در عین حال گفته بود که «مشخص نیست» آیا این خلبان‌ها در هیچ عملیات نظامی مشارکت دارند یا نه.

در واکنش به این گزارش وزارت خارجه مصر روز یکشنبه هفتم آذر، در بیانیه‌ای تأکید کرد که «چنین ادعاهایی تنها در تخیل کسانی که آنها را عنوان می‌کنند، وجود دارد».

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود در این زمینه، در ارتباط با روابط مصر و سوریه اشاره کرده که اخیراً در ماه اکتبر، علی مملوک رئیس دستگاه امنیتی سوریه در نخستین سفر خارجی خود در پنج سال گذشته، به قاهره سفر کرده و با مقام‌های رسمی مصر دیدار داشته است.

ژنرال سیسی که در سال ۲۰۱۴ پس از کودتا علیه محمد مرسی، رئیس‌جمهور وقت مصر، جانشین او شد، مبارزه وسیعی علیه گروه اخوان‌المسلمین و دیگر گروه‌های اسلامی در مصر به‌راه انداخته است.

از زمان به قدرت رسیدن آقای سیسی در مصر، عربستان میلیاردها دلار به این کشور کمک مالی کرده اما اختلاف نظر دو کشور در مورد سوریه، به سردی روابط مصر و عربستان انجامیده است.

عربستان در بحران سوریه از مخالفان بشار اسد حمایت می‌کند و در جبهه مقابل ایران و روسیه که حامی بشار اسد هستند، قرار دارد.

بر پایه گزارش‌ها در ماه اکتبر امسال پس از آنکه مصر از پیش‌نویس قطعنامه‌ای در مورد سوریه که روسیه مبتکر آن بود حمایت کرد، عربستان سعودی حتی انتقال نفت به مصر را تعلیق کرد.

همچنین در حالی که مصر ظاهراً از اعضای ائتلاف عربی به رهبری عربستان در بحران یمن است، خبرگزاری فرانسه به دیدگاه تحلیلگرانی اشاره می‌کند معتقدند مصر در پشت پرده تمایلی به همراهی با این ائتلاف ندارد.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان، از فروردین ۹۴ در حمایت از دولت قانونی یمن به ریاست عبدربه منصور هادی، با شورشیان حوثی و متحد نزدیک‌شان علی عبدالله صالح که از حمایت ایران برخوردارند، مقابله می‌کند.

XS
SM
MD
LG