لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

«دولت» حوثی‌ها و متحدانش در یمن آغاز به کار می‌کند


حوثی‌ها در حال حاضر کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند
حوثی‌ها در حال حاضر کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند

شورشیان حوثی و متحدان آن‌ها در صنعا، پایتخت یمن، می‌گویند دولتی تشکیل داده و فعالیت‌های آن نیز آغاز شده‌است؛ موضوعی که ممکن است تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به صلح در این کشور جنگ‌زده را با مشکلات تازه‌ای روبه‌رو کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید دیپلمات‌ها امیدوار بودند، وعده‌های پیشین حوثی‌ها و متحدان آن‌ها برای تشکیل دولت، دست‌کم فعلا متوقف شده باشد.

سازمان‌ها و مقام‌های بین‌المللی در تلاش بوده‌اند با تشکیل یک دولت «وحدت ملی»، راهی برای برون‌رفت از بحران یمن بیابند. بحرانی که با شورش‌ حوثی‌ها، اجبار عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری آن کشور به ترک صنعا و نهایتا ترک یمن، حمایت ایران از حوثی‌ها و ورود عربستان سعودی و متحدان آن در حمایت از هادی، ابعادی گسترده‌تر از یک تنش سیاسی داخلی به‌خود گرفت. دولت وحدت ملی خود با مخالفت‌هایی از سوی صالح روبه‌رو بود که می‌گوید همچنان تنها رئیس‌جمهوری مشروع یمن است.

حوثی‌ها در حال حاضر کنترل صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند و برآورد می‌شود کنترل مناطقی با بیش از نیمی از جمعیت کل کشور نیز در دست آن‌ها و متحدان آن‌ها، به‌ویژه هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن است.

شورشیان یمنی پیشتر گفته بودند تشکیل دولت جدید، به معنی نقض تلاش‌های سازمان ملل برای دستیابی به صلح نیست. اما واکنش عبد ربه منصور هادی، بیان‌گر آن است که این تلاش‌ها احتمالا با مانع تازه‌ای روبه‌رو شده‌اند.

خبرگزاری دولتی یمن، که تحت کنترل حوثی‌ها است، هشتم آذر ماه گفت در دیدار این گروه و متحدانش «تاکیدی بر این بود که دولتی که تشکیل شده به تلاش برای حل مشکلات داخلی و رویارویی با تجاوز [عربستان سعودی] اقدام خواهد کرد».

راجح بادی، یکی از سخنگویان هادی که در حال حاضر در عربستان به سر می‌برد، در واکنش به خبر منتشر شده گفته است این اقدام «نه تنها نادیده‌گرفتن [خواست] مردم یمن بلکه خواسته‌های بین‌المللی‌ست».

آقای بادی در عین حال افزوده طی یک سال و نیمی که از آغاز شورش و بحران در یمن می‌گذرد «هیچ کسی در جامعه بین‌المللی، ساز و کارهایی که آن‌ها تشکیل داده‌اند را به رسمیت نشناخته است».

سازمان ملل همچنان هادی را رئیس‌جمهوری قانونی یمن می‌شناسد. آقای هادی در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ به عنوان رئیس‌جمهوری یمن سوگند یاد کرد. انتخاب او پس از اعتراضات سیاسی به حکومت ۳۳ ساله علی عبدالله صالح در یمن صورت گرفته بود. او که معاون رئیس‌جمهوری و تنها نامزد انتخابات بود، به گفته ستاد انتخابات یمن، ۹۹.۸ درصد آرا را از آن خود کرده بود.

XS
SM
MD
LG