لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۵

توقیف چمدان نماینده جشنواره برلین هنگام بازگشت از تهران


آنکه لویکه
آنکه لویکه

روزنامه شرق خبر داد که ماموران امنیتی هنگام بازگشت آنکه لویکه (Anke Leweke)، نماینده جشنواره فیلم برلین از تهران، فیلم‌های داخل چمدان وی را توقیف و از خروج مترجم همراهش از ایران جلوگیری کرده‌اند.

براساس گزارش شماره روز سه‌شنبه، ۹ آذر روزنامه شرق، آنکه لویکه از سال‌ها پیش قبل از برگزاری جشنواره برلین برای دیدن آثار سینمای ایران و انتخاب آنها برای شرکت دراین جشنواره به ایران سفر می‌کند.

به گفته این روزنامه، صبح یکشنبه هفتم آذر زمانی که آنکه لویکه و نوش‌آفرین دستوری، مترجم و مشاورش، قصد ترک ایران را داشتند، پاسپورت نوش‌آفرین دستوری در آخرین مرحله ضبط و از سفر او جلوگیری شده است.

براساس این گزارش نماینده جشنواره فیلم برلین نیز تصمیم می‌گیرد که سوار هواپیما نشود و ماموران امنیتی در مرحله بعد چمدان‌های هر دوی آنان را بازرسی کرده و فیلم‌های موجود در چمدان آنکه لویکه را ضبط کرده‌اند.

براساس این گزارش به آنکه لویکه اعلام شده که امکان خروج از ایران را دارد اما خانم دستوری ممنوع‌الخروج است.

نوش‌آفرین دستوری در مصاحبه با وب سایت «سینماسینما» گفت که «مراحل قضایی» را طی کرده و «دو، سه ساعتی هم به برخی سؤال‌ها» پاسخ داده اما به او اعلام شده که فعلا ممنو‌ع‌الخروج است.

روزنامه شرق با اشاره به اینکه دلیل این اتفاق مشخص نیست در عین حال افزود که «ظاهرا وجود فیلمی از یکی از کارگردان‌های سینمای ایران که فاقد مجوزهای لازم بوده، دلیل توقیف این فیلم‌ها بوده است».

سال ۹۳ فیلم «تاکسی»، ساخته جعفر پناهی، خرس طلای بهترین فیلم جشنواره برلین را به دست آورد.

جعفر پناهی که دوران محکومیت و ممنوع‌الکاری‌اش را می‌‌گذراند،‌ این فیلم را در سکوت خبری ساخته بود. این فیلم که داستانش در یک تاکسی می‌گذرد،‌ نوشته خود پناهی است و همانند دیگر اثر این فیلم‌ساز «این یک فیلم نیست»، ساختاری به شکل مستند داستانی دارد.

سال ۹۴ نیز مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی از جمله فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره برلین برنده یکی از جوایز جنبی این دوره شد.

XS
SM
MD
LG