لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۵

دلار از مرز ۳۹۳۰ تومان گذشت


عکس از آرشیو
عکس از آرشیو

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است، قیمت‌ دلار طی چند روز گذشته شتابی صعودی داشته و روز سه شنبه از مرز ۳۹۳۰ تومان گذشت. این در حالی است که قیمت دلار در بازار آزاد در مقایسه با یکشنبه گذشته ۱۱۰ تومان افزایش نشان می‌دهد.

خبرگزاری فارس در خصوص افزایش قیمت دلار در بازار نوشته است:«موج افزایش قیمت ارز همچنان در بازار ادامه دارد به طوری که دلار با ۱۱۰ تومان افزایش به رقم ۳۹۳۰ تومان رسیده است.»

در همین زمینه خبرگزاری ایلنا می گوید، قیمت دلار در بازار در روز سه شنبه، سه هزار و ۹۴۰ تومان بوده است.

«تسنیم» نیز می گوید، قیمت دلار در بازار آزاد تهران به ۳۹۴۰ رسیده است.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است،از اوایل مهر ماه روند قیمت ارز به‌خصوص دلار صعودی شد و در ۱۲ مهر ماه برای اولین بار پس از بحران ارزی سال ۹۱ به ۳۶۰۰ تومان رسید.

این خبرگزاری می افزاید: «اما در این دو ماه بانک مرکزی همه درخواست‌های مصاحبه درباره تغییرات قیمت ارز را رد کرده و هیچ واکنشی نسبت به این تغییرات قیمتی نشان نداد و حتی یک مصاحبه یا اطلاعیه هم در خروجی سایت بانک مرکزی منتشر نشد.»

با این حال، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تسنیم گفته است: چون دولت نتوانست سرنوشت دلار را از صادرات نفت جدا کند، قیمت دلار به یک وضعیت بی‌ثباتی رسیده‌ است.

این نماینده اصولگرا اضافه کرده است: دولت تاکنون به صورت جدی دنبال تک نرخی کردن قیمت ارز نبوده‌ است.اگر دولت این کار را انجام می‌داد وضع تولید و به تبع آن وضعیت اقتصادی کشور شرایط بهتری پیدا می‌کرد و دست بسیاری از رانت‌خواران از جیب ملت ایران قطع می‌شد.

این در حالی است که احمد وفادار، عضو هیات امنای صنف طلا و جواهر در خصوص افزایش بهای دلار به ایلنا گفته است:« با توجه به اینکه به ایام پایانی سال میلادی نزدیک می شویم در نتیجه میزان تقاضا برای خرید ارز در بازار بیشتر می‌شود و همین امر هم باعث افزایش بهای نرخ دلار در بازار شده است.»

با این حال فریدون خاوند، تحلیگر اقتصادی روز سه شنبه ازمسایلی مانند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وضعیت بد بازار جهانی نفت و چشم انداز نه چندان مساعد آن و جدی‌ترین شدن مبارزه با پولشویی در ایران به عنوان عوامل تاثیر گذار بر افزایش قمیت دلار در ایران یاد کرده است.

آقای خاوندنوشته است: «عروج دونالد ترامپ در صحنه سیاست آمریکا از یک جنبه دیگر نیز بر پول ملی ایران تاثیر منفی دارد. توضیح این که در پی حل و فصل برنامه هسته‌ای و امضای «برجام»، این امید قوت گرفت که دستیابی ایران به ارز‌های خارجی به ویژه دلار به گونه‌ای چشمگیر افزایش یابد. در واقع دولت ایران به افزایش تولید نفت حتی تا سطح شش میلیون بشکه در روز، و نیز ورود انبوه سرمایه گذاری‌های خارجی به ایران امید بسته بود، رویداد هایی که می توانست به تثبیت پول ملی ایران کمک کند.»

وی اضافه کرده است:«با توجه به انتقاد‌های شدید رییس جمهوری منتخب آمریکا علیه «برجام»، بیم از تغییر سیاست آتی واشنگتن در برابر این موافقتنامه بالا گرفته و همین بیم طبعا موقعیت پول ملی ایران را متزلزل تر میکند. بازیگران بازار ارز ایران طبعا استراتژی خود را بر پایه چشم انداز‌های روابط تهران و واشنگتن تنظیم میکنند که، در حال حاضر، چندان امیدوار کننده به نظر نمی رسد.»

XS
SM
MD
LG