لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

اعتراض چین به تماس تلفنی دونالد ترامپ با رئیس جمهور تایوان


وانگ یی، وزیر خارجه چین
وانگ یی، وزیر خارجه چین

در پی تماس تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، با رئیس جمهوری تایوان، وزیر خارجه چین به این امر واکنش نشان داده و گفت که شکایت‌نامه‌ای را در این خصوص به طرف آمریکایی تسلیم کرده و خواستار احتیاط آمریکا در ارتباط با موضوع تایوان شده است.

دونالد ترامپ و تسای اینگ‌ون، رئیس‌ جمهوری تایوان، روز جمعه، ۱۲ آذر، طی یک تماس تلفنی ده‌ دقیقه‌ای به «روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و امنیتی» بین آمریکا و تایوان اشاره کردند و آقای ترامپ همچنین پیروزی خانم تسای اینگ‌ون در انتخابات ریاست جمهوری اوایل سال جاری میلادی را تبریک گفت.

این نخستین تماس تلفنی در نوع خود از سال ۱۹۷۹ به این‌ سو است؛ در آن سال جیمی کارتر، رئیس‌ جمهوری وقت آمریکا، با اعلام سیاست «چین واحد» از ارتباط دیپلماتیک جداگانه با تایوان فاصله گرفته و تایوان را به عنوان بخشی از «چین واحد» به‌ رسمیت شناخت.

چین جدایی تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و آن را یک استان خود قلمداد کرده و به هرگونه اقدامی که به نوعی حمایت از استقلال تایوان تلقی شود واکنش منفی نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ساعاتی پس از تماس تلفنی ترامپ و طرف تایوانی، وانگ یی، وزیر خارجه چین، که در مراسمی در پکن سخن می‌گفت به این تماس تلفنی واکنش نشان داد.

وزیر خارجه چین گفت که وزارتخانه وی «اعتراض بسیار جدی» خود را به طرف آمریکایی اعلام کرده و از ایالات متحده خواست تا برای پرهیز از بروز هرگونه اختلال غیرضروری در روابط فی‌مابین در ارتباط با مسئله تایوان احتیاط بیشتری به‌ خرج دهد.

وی در عین حال گفت که «این تنها یک اقدام کم‌اهمیت از سوی تایوان است و این امر نمی‌تواند در ساختار 'چین واحد' که توسط جامعه جهانی شکل گرفته تغییری ایجاد کند.»

وانگ یی همچنین افزود که «به باور من این اقدام در سیاست درازمدت 'چین واحد' دولت ایالات متحده تغییری به‌ وجود نمی‌آورد.»

آقای وانگ یی تأکید کرد: «اصل 'چین واحد' پایه و اساس سیاسی مناسبات چین و ایالات متحده است.»

وزیر خارجه چین همچنین تأکید کرد که شی جین‌پینگ، رئیس‌ جمهوری چین و دونالد ترامپ «به سرعت» پس از پیروزی ترامپ در انتخابات با یکدیگر گفت‌وگو داشتند و ترامپ چین را به عنوان «کشوری بزرگ» ستوده است.

وانگ یی افزود که گفت‌وگوی یادشده «نشانه‌ای بسیار مثبت از روند آینده مناسبات چین و آمریکا را همراه خود داشت».

به نوشته رویترز، نسخه رسمی چینی آن گفت‌وگو نشان می‌دهد که موضوع تایوان در گفت‌وگوی طرفین به میان نیامده است.

در همین حال، دونالد ترامپ در پیامی توئیتری تأکید کرد که تماس تلفنی با رئیس جمهوری تایوان به ابتکار طرف تایوانی انجام شده است.

آقای ترامپ در توئیت خود همچنین نوشت: «خیلی جالب است که چطوری آمریکا میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات نظامی به تایوان می‌فروشد، اما من نباید یک پیام تبریک را بپذیرم؟»

XS
SM
MD
LG