لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

ابراز آمادگی مشروط فاضل لاریجانی برای تحقیق و تفحص از اموالش


تصویری از ویدیوی دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی
تصویری از ویدیوی دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی

در پی اظهارات اخیر رئیس قوه قضاییه ایران درباره پرونده برادر خود، فاضل لاریجانی، وی در نامه‌ای برای بررسی اموال خود ابراز آمادگی کرد، اما تلویحا شرط گذاشت که باید در مورد اموال نزدیکان محمود احمدی‌نژاد و علی‌اکبر ناطق نوری نیز همزمان با او تحقیق شود.

نامه فاضل لاریجانی را روزنامه شرق، چاپ تهران، روز شنبه، ۲۰ آذرماه، منتشر کرده است که در آن با توجه به اتهامات مالی، او برای بررسی اموال خود اعلام آمادگی می‌کند.

شش روز قبل از این نامه، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران و برادر فاضل لاریجانی، از پی‌گیری پرونده قضایی فاضل خبر داده و گفته بود که «عملکرد فاضل را تایید نمی‌کنم و قبول هم ندارم و به نظر من کار او اشتباه است.»

نام فاضل لاریجانی به‌ویژه اواخر سال ۱۳۹۱ در جریان استیضاح وزیر سابق کار ایران بر سر زبان‌ها افتاد، زمانی که محمود احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس شورای اسلامی نوار مکالمه او با سعید مرتضوی، سرپرست وقت سازمان تامین اجتماعی، را پخش کرد که در آن آقای لاریجانی به آقای مرتضوی پیشنهاد می‌دهد در قبال برخی امتیازات اقتصادی از نفوذ برادران خود استفاده کند.

متعاقب این اقدام آقای احمدی‌نژاد، ویدیوی دیدار فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی نیز در مجلس به نمایش گذاشته شد.

فاضل لاریجانی اما در نامه‌ جدید خود تاکید می‌کند که سعید مرتضوی ویدیوی این مکالمه را «به صورت گزینشی و مخدوش» پخش کرده و اساسا این دیدار با اصرار سعید مرتضوی و «اغواگری» او انجام شده، وگرنه هدف او کمک به سازمان تامین اجتماعی و «کمک به نظام در شرایط تحریم» بوده است.

در بخشی از این نامه آمده است: «تاکید می‌كنم جلسه با سعید مرتضوی با اصرار خود ایشان و اغواگری رابطی از سوی ایشان برگزار شده بود و بنده هیچ پیشنهاد و درخواستی برای حضور در دفتر آقای مرتضوی نداشتم. در همین راستا تأکید دارم فیلم‌برداری از جلسه با برنامه‌ریزی قبلی و بر اساس سناریوی جعلی دیکته‌شده اجرا شد.»

آقای لاریجانی در انتهای نامه نیز با اشاره به اتهامات مالی مربوط به خود می‌نویسد: «قبلا در نامه‌ای خطاب به دادستان محترم تهران پیشنهاد کردم برای آشکار شدن حقیقت دستور فرمایند تمام دارايی‌های اینجانب از قبل انقلاب تاکنون بررسی شود. اکنون نیز مجددا در پیشگاه ملت شریف ایران تقاضا دارم همزمان دارایی‌های نزدیکان آقای محمود احمدی‌نژاد و دارایی‌های حاج علی‌اکبر ناطق‌ نوری و نزدیکان‌شان و سایر مسئولان نظام که ممکن است شبهه‌ای در دارایی‌شان وجود داشته باشد مورد بررسی قرار گیرد و اگر ریالی اضافه‌تر وجود دارد به نفع بیت‌المال ضبط و ثبت شده و گزارش آن از طریق رسانه‌های عمومی به اطلاع مردم برسد.»

آقای لاریجانی در نامه خود توضیح نداده است که چرا در این میان نام محمود احمدی‌نژاد و علی‌اکبر ناطق نوری را ذکر کرده و چه لزومی به بررسی «همزمان» دارایی‌های خود او با دارایی‌های ایشان هست.

به تازگی سخنگوی قوه قضاییه ایران از دستور رئیس این نهاد برای رسیدگی به پرونده فاضل لاریجانی خبر داده است.

XS
SM
MD
LG