لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۹

ده‌ها کشته و زخمی در حمله انتحاری به یک پایگاه نظامی در یمن


حمله یک بمب‌گذار انتحاری به پایگاهی نظامی در شهر عدن در جنوب یمن، به کشته و زخمی شدن تعدادی از سربازان حاضر در این پایگاه نظامی شد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دولتی یمن گزارش داد این عامل انتحاری با منفجر کردن خود در میان نیروهای نظامی که در انتظار دریافت حقوق ماهانه از دولت یمن بودند؛ ۵۰ سرباز را کشت و۷۰ تن دیگر را زخمی کرد.

در گزارشی متفاوت از تعداد تلفات این حمله، آسوشیتدپرس به نقل از مقام‌های امنیتی نوشت که انفجار کمربند انتحاری حاوی مواد منفجره، به کشته شدن ۴۵ سرباز و زخمی شدن ۵۰ تن دیگر انجامید.

همزمان خبرگزاری‌ها گزارش کرده‌اند که گروه حکومت اسلامی، داعش، مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفته است. این گروه پیش از این هم در موارد متعددی مسئولیت حملات مرگبار در منطقه عدن را بر عهده گرفته بود.

از جمله در مرداد ماه امسال، داعش مسئولیت انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در یک مرکز استخدام ارتش در عدن را به عهده گرفت که خونین‌ترین حمله انتحاری در یمن یک سال گذشته در این کشور توصیف شده و ۷۱ نفر کشته بر جا گذاشته است.

یمن از سال ۲۰۱۴ درگیر جنگ داخلی است. شبه نظامیان شیعه حوثی که گفته می‌شود از حمایت ایران برخوردارند، از آن زمان در ائتلاف با طرفداران علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق، کنترل صنعا پایتخت را در اختیار گرفته‌اند و در مقابل دولت عبدربه منصورهادی، رئیس‌جمهور یمن، که از حمایت بین‌المللی برخوادار است، در عدن استقرار دارد.

در جنگ داخلی یمن، عربستان از فروردین ۹۴ یک ائتلاف عربی را در حمایت از دولت یمن رهبری می‌کند، و در مقابل ایران که مدعی حمایت معنوی از حوثی‌ها متهم است سلاح‌هایی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

در عین حال برخی از فعال‌ترین گروه‌های خشونت‌طلب جهان از سال‌ها پیش در یمن فعالیت دارند، و به نوشته خبرگزاری فرانسه گروه حکومت اسلامی نیز با بهره‌گیری از فرصت پیش آمده در خلال جنگ داخلی یمن، در تلاش است که به‌ویژه در منطقه عدن نفوذ کند.

سازمان ملل می‌گوید دست‌کم هفت هزار نفر در یمن از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف عربی در سال گذشته، جان خود را از دست داده‌اند که شمار قابل توجهی از آن‌ها غیرنظامی هستند.

XS
SM
MD
LG