لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

دهها کشته‌ و زخمی در انفجار کلیسای قبطی‌های قاهره


کلیسای جامع مسیحیان قبطی در قاهره پس از انفجار
کلیسای جامع مسیحیان قبطی در قاهره پس از انفجار

انفجاری مهیب در مهمترین کلیسای جامع مسیحیان قبطی در قاهره در نیایش روز یکشنبه بیست و یکم آذر قربانیان زیادی برجای نهاد.

بر اساس گزارش‌های اولیه از سوی نهادهای مسئول مصری، ۲۲ تا ۲۵ تن از نیایش‌کنندگان درون کلیسا، در دم کشته و دهها تن دیگر زخمی شده‌اند.

منابع مصری گفته‌اند، احتمال افزایش کشته‌ها، بر اثر مرگ زخمی‌ها وجود دارد.

اکثر کشته‌ها و زخمی‌ها زنان و کودکان هستند؛ بر اساس شواهد، بمب در بخشی منفجر شد که بیشتر زنان و فرزندانشان در آن حضور داشتند.

بر اساس گزارش رسانه‌های مصر که صحنه‌های این حادثه را پخش می‌کردند، به کلیسای مسیحیان قبطی قاهره و مناطق اطراف آن خسارات زیادی وارد شده است.

رسانه‌های مصر به نقل از شاهدان ارزیابی کرده‌اند، بمبی درون یک ساک که توسط یک زن وارد کلیسا شد، عامل این انفجار مهیب بود.

برخی از شاهدان گفته‌اند، زنی در وسط نیایش ساکی را در یک طاق کلیسا گذاشت و لحظاتی پس از آنکه خود او به سوی در خروجی کلیسا رفت، فاجعه اتفاق افتاد.

رسانه‌های مصری می‌گویند، بمب درون ساک با کنترل از راه دور منفجر شد.

مقاما‌های امنیتی مصر در مورد شهادت حاضران در مورد زنی با ساک که بمب را به درون کلیسا آورد، هنوز اظهار نظر قطعی نکرده‌اند.

کلیسای «سنت مارک» یا «مارکوس مقدس» که در زبان محلی المرقسین نیز نامیده می‌شود، کلیسای مسیحیان ارتدوکس است که در منطقه العباسیه قاهره واقع است.

دفتر رهبر ارشد کلیسای ارتدوکس، پاپ قبطی‌ها تئودوروس دوم در همین کلیسا واقع است.

ده درصد از جمعیت هشتاد میلیون نفری مصر را مسیحیان قبطی تشکیل می‌دهند.

مقام‌های مصر این انفجار را به عنوان «ضربه ای خائنانه به قلب مصر» محکوم کردند.

مفتی ارشد مصر نیز گفت «جنایتی سبعانه رخ داده است که جامعه الازهر و همه مسلمانان آن را قاطعانه محکوم می کنند و با هموطنان مسیحی خود ابراز همدردی می‌کنند».

دو روز قبل از انفجار کلیسای قاهره، انفجاری نیز در خیابان «الهرم» در شهر جیزه در استانی با همین نام، به کشته شدن شش تن، شامل چند نظامی و یک بازپرس امنیتی و زخمی شدن سه تن دیگر منجر شد.

مسئولیت انفجار الجیزه را گروهی با نام «سواعد مصر - حسم» بر عهده گرفته بود. کارشناسان امنیتی می‌گویند، گروه «حسم» با اخوان المسلمین همسو است.

انفجار یکشنبه در کلیسای قاهره و انفجار بمب در کنار نیروهای امنیتی در الجیزه در آستانه سالگرد رخدادهای ژانویه ۲۰۱۱ که به سرنگونی حکومت سی ساله حسنی مبارک انجامید، صورت گرفته است.

مصر از زمان ساقط شدن حکومت مبارک ناچار شده است با اسلامگرایان افراطی در صحرای سینا مقابله کند.

در دهها حمله و ضدحمله در شش سال اخیر صدها تن از نظامیان مصری کشته شده و مصر نیز می‌گوید تلفات بسیار سنگینی به جنگجویان تشکل‌های اسلامگرا وارد کرده است.

گروه «انصار بیت‌المقدس» از حدود سه سال پیش با داعش هم‌قسم شده و زیر بیرق ابوبکر البغدادی، خلیفه خلافت اسلامی، رفته است.

با وجود این، در بیش از سه سالی که از روی کار آمدن حکومت عبدالفتاح السیسی می‌گذرد، قاهره و دیگر مناطق خارج از سینا در مصر در آرامش نسبی به‌سر برده بود.

XS
SM
MD
LG