لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

دولت ایران در واکنش به اظهارات ترزا می: اقدامات متناسب خواهیم داشت


در حالی که دولت ایران تهدید کرده است که «اقداماتی متناسب» با اظهارات نخست وزیر بریتانیا خواهد داشت، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به طور تلویحی خواستار اخراج سفیر این کشور از ایران شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما٬ محمد‌باقر نوبخت٬ سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه، ۲۳ آذر، اظهارات ترزا می‌٬ نخست‌وزیر بریتانیا، درباره ایران را «مداخله‌جویی» دانست که منجر به «ناامنی منطقه» خواهد شد.

آقای نوبخت گفت: «این که کسی از آن طرف اروپا می‌آید و درباره منطقه ما اظهارنظر می‌کند، عجیب است و متناسب با اظهارات ایشان، اقدامات مناسب صورت می‌گیرد.»

این مقام دولتی بدون اشاره‌ به اقدامات آینده ایران در این زمینه جمهوری اسلامی را «باعث امنیت و اقتدار منطقه» معرفی کرد.

ترزا می‌، نخست ‌وزیر بریتانیا، روز ۱۷ آذر سال جاری در نشست شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفت که لندن به این کشور‌ها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

این اظهارات با واکنش تند مقام‌های جمهوری اسلامی به خصوص محمد‌جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه مواجه و منجر به احضار سفیر بریتانیا در تهران به وزارت امور خارجه شد.

آقای ظریف اظهارات ترزا می را «زیاده‌گویی» توصیف کرده و گفت: «برخی در منطقه، در ‌‌نهایت بی‌شخصیتی، یک خانمی را می‌آورند به منطقه تا به آنها بگوید که ما امنیت شما را تأمین می‌کنیم.»

روز ۲۰ آذرماه نیز نیکلاس هاپتون سفیر بریتانیا در تهران به وزارت خارجه ایران احضار و «اعتراض شدید» دولت ایران به اظهارات نخست‌ وزیر این کشور، به وی ابلاغ شد.

از سوی دیگر علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نیز در ادامه انتقاد‌های خود به نخست‌وزیر بریتانیا٬ امروز در صحن علنی مجلس به طور تلویحی خواستار اخراج سفیر این کشور از ایران شد.

به گزارش خبرگزاری «تسنیم»٬ آقای بروجردی گقت بریتانیا «شایستگی روابط در سطح سفیر با جمهوری اسلامی را ندارند» و «سیاست‌های خصمانه با بالا‌ترین سطح روابط دیپلماتیک همخوانی ندارد.»

این نماینده مجلس سخنان وزیر امور خارجه و نخست وزیر بریتانیا را نشانه «خباثت و ماهیت سردمداران این کشور» دانست.

آقای بروجردی روز جمعه نیز تهدید کرده بود بریتانیا «کاری نکند که مجلس بار دیگر سطح روابط را به کاردار کاهش دهد.»

روابط ایران و بریتانیا که در سال ۱۳۹۰ در پس حمله گروهی از «دانشجویان بسیجی» به اماکن دیپلماتیک بریتانیا در تهران به سطح کاردار تنزل یافته بود، پس از امضای برجام دوباره به سطح سفیر بازگشته است.

اظهارات اخیر وزیر امور خارجه و نخست وزیر بریتانیا درباره جمهوری اسلامی بار دیگر منجر به بروز تنش میان تهران و لندن شده و مقام‌های این کشور حملات تندی متوجه ترزا می و دولت بریتانیا کرده‌اند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز روز ۱۸ آذر با متهم کردن عربستان سعودی و ایران به «جنگ نیابتی» در خاورمیانه، از فقدان «رهبری قوی» در این کشورها انتقاد کرده بود.

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اما اعلام کرد که نظر بوریس جانسون درباره عربستان، منعکس‌کننده موضع لندن درباره این کشور نیست.

XS
SM
MD
LG