لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

رویترز: مدیریت اطلاعات ملی آمریکا در مورد نیت روسیه در حملات سایبری مطمئن نیست


خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی، می‌گوید بین تحلیل اف‌بی‌آی و سی‌آی‌ای در مورد نیت و هدف احتمالی روسیه در جریان حملات سایبری به کارزار انتخاباتی آمریکا، تفاوت‌هایی وجود دارد و سازمان «مدیریت اطلاعات ملی آمریکا» نیز در مورد «نیت‌ها» اطمینان کافی ندارد.

جمعه گذشته، روزنامه واشینگتن پست، گزارش داده بود که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی‌آی‌ای، در یک «ارزیابی محرمانه» به این نتیجه رسیده که «افرادی مرتبط با کاخ کرملین روسیه»، ای‌میل‌های هک‌شده کمیته دموکرات‌های آمریکا و مدیر کارزار هیلاری کلینتون را در اختیار وب‌سایت ویکی‌لیکس قرار داده‌اند.

آنچه اندکی بعد به برپایی دو کمیسیون تحقیقاتی در سنای ایالات متحده و نیز حمایت رهبران جمهوری‌خواه، از تحقیقات در مورد «حملات سایبری» در جریان انتخابات ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا انجامید. ⇦​بیشتر بخوانید

یک مقام دولتی ایالات متحده به رویترز گفته «مدیریت اطلاعات ملی آمریکا» فکر نمی‌کند سی‌آی‌ای اشتباه کرده، «فقط اینکه آن‌ها مدرکی در مورد نیت‌های [روسیه] ارائه نمی‌کنند».

سازمان «مدیریت اطلاعات ملی آمریکا» به ریاست جیمز کپلر در سال ۲۰۰۱ و برای نظارت بر جامعه اطلاعاتی آمریکا شکل گرفت.

خبرگزاری رویترز در مجموع با سه مقام دولتی گفت‌وگو کرده و هر سه نفر گفته‌اند اف‌بی‌آی که معیارهایش در عین حال تشکیل پرونده قابل دفاع و «محکمه‌پسند» در دادگاه‌های آمریکا است، از این‌که تحلیل‌های سی‌آی‌ای را بپذیرد، خودداری کرده‌است.

مقام‌های آمریکایی البته در مهر ماه رسما روسیه را به حملات سایبری علیه سازوکارهای سیاسی در آمریکا، در آستانه انتخابات هشتم نوامبر، متهم کرده بودند.

به گفته یک مقام دولتی به رویترز، در پی انتخابات، تحلیل‌های سی‌آی‌ای حاکی از آن است که هدف از حملات سایبری «کمک به کارزار دونالد ترامپ» در مقابل رقیب او، هیلاری کلینتون، بود. چراکه از حملات سایبری به کارزار جمهوری‌خواهان کاسته شده بود. علاوه بر آن تنها آن بخشی از مدارک در وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شد که از کارزار کلینتون هک شده بود؛ در حالی‌که حملاتی به کارزار جمهوری‌خواهان نیز انجام شده بود.

سناتور جان مک‌کین، رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا، یکی از کمیته‌ها که در حال انجام تحقیقات است، روز دوشنبه گذشته گفته بود «روس‌ها قطعا سیستم‌های ما را هک کرده‌اند». او در عین حال افزوده بود «اما اطلاعاتی در دست نیست که ثابت کند قصد داشتند نتیجه انتخابات را عوض کنند، و به همین خاطر کنگره باید در این مورد تحقیق کند».

اما موضوع دیگر این است که رینس پریبوس، رئیس کمیته ملی جمهوری‌خواهان گفته کامپیوترهای این حزب هک نشده‌اند. پریبوس، از سوی آقای ترامپ برای پست ریاست دفتر انتخاب شده است.

جان مک‌کین گفته این‌که آقای پریبوس چنین حرفی زده، به معنی این نیست که کامپیوترها هک نشده‌اند. این سناتور ارشد حزب جمهوری‌خواه تاکید کرده برای پی‌بردن به اهداف و نیت‌های روسیه باید تحقیقات فراحزبی دقیقی صورت گیرد.

به گفته رویترز، دوین نانس، رئیس کمیته امنیتی مجلس نمایندگان، از رئیس سازمان مدیریت اطلاعات ملی آمریکا و روسای اف‌بی‌آی و سی‌آی‌ای خواسته، در مورد تازه‌ترین یافته‌های مربوط به حملات سایبری از طرف روسیه، تا روز جمعه به این هیئت توضیحات لازم را ارائه کنند.

XS
SM
MD
LG