لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

افزایش دوباره تولید اوپک؛ قیمت نفت فروکش کرد


در پی انتشار گزارش هایی در مورد ادامه افزایش تولید نفت سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) و افزایش میزان ذخایر استراتژیک نفت آمریکا، قیمت نفت بعد از ۱۵ درصد افزایش طی دو هفته گذشته، دوباره کاهش یافت.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه ۲۴ آذرماه سایت اوپک، تولید روزانه نفت اعضای این سازمان پس از افزایش ۲۳۷ هزار بشکه ای در ماه اکتبر، دوباره در ماه نوامبر به میزان ۱۵۱ هزار بشکه افزایش یافته و به رقم ۳۳ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

این گزارش حاکیست که تقاضا برای نفت اوپک در سال جاری حدود ۳۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه است. به عبارت دیگر، اعضای اوپک طی ماه گذشته نزدیک به دو میلیون بشکه در روز نفت مازاد تولید کرده اند.

در این میان بر اساس گزارش اوپک، تولید روزانه نفت ایران در ماه گذشته ۵۷۰۰ بشکه کاهش یافته و به رقم ۳ میلیون و ۷۰۳ هزار بشکه رسیده است.

این در حالی است که گزارش آژانس بین المللی انرژی که روز سه شنبه ۲۳ آذر، منتشر شد، رقم تولید نفت اوپک را بسیار بیشتر از میزانی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تخمین زده، اعلام کرده است. بر اساس ارزیابی این نهاد بین المللی، اوپک در ماه گذشته ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز تولید نفت داشته است.

این در حالی است که کشورهای عضو اوپک ۳۰ نوامبر توافق کردند که تولید خود را نسبت به ماه اکتبر تا ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند و به رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه در ژانویه ۲۰۱۷ برسانند.

خبرگزاری رویترز نوشت: با ارزیابی آژانس بین المللی انرژی، اعضای اوپک باید تولید نفت خود را ماه آینده ۵۰۰ هزار بشکه بیشتر از رقم اعلام شده کاهش دهند تا به رقم ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

از طرفی، بر اساس ارزیابی انستیتوی نفت آمریکا، ذخایر استراتژیک نفت این کشور طی ماه گذشته ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است، در حالی که قبلا تخمین زده می شد این رقم ۱.۶ میلیون بشکه باشد.

تحت تاثیر این گزارش ها، قیمت نفت روز چهارشنبه نسبت به روز سه شنبه ۱.۵ درصد کاهش یافت.

این در شرایطی است که در پی توافق اوپک برای کاهش تولید و همراهی کشورهای غیراوپک برای کاهش دادن تولید نفت خود به میزان ۵۵۸ هزار بشکه در روز در ۱۰ دسامبر، قیمت نفت طی دو هفته گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته بود.

به نوشته سایت اوپک، متوسط قیمت نفت سنگین ایران در ۱۱ ماه سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۳۸ دلار و ۵۲ سنت بوده است. این رقم در مدت زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۵۱ دلار در هر بشکه بود.

XS
SM
MD
LG