لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

گفت‌وگوی صالحی و آمانو درباره ساخت کشتی‌های هسته‌ای و برجام


یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران

یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز یکشنبه، ۲۸ آذر، وارد تهران شد و با علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دیدار کرد.

آقای صالحی اعلام کرد که در این دیدار موضوع دستور رئیس جمهوری ایران برای ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که در دیدار با آقای آمانو از منتشر شدن موضوع «۱۰۰ کیلو» آب سنگین اضافی ایران در رسانه‌ها انتقاد کرده است.

آقای صالحی افزود: «در برجام آمده تولید بیش از حدود ۱۳۰ تن را در معرض فروش برای خریدار بالقوه خارجی قرار می‌دهیم. اما آنها گاهی تفسیر خودشان را دارند که البته این مساله حل شد».

وی سفر آقای آمانو به ایران را «بسیار مهم» خواند و افزود: «این سفر از آن جهت که از مسئولان کشور شرایط ایران برای برپا نگه داشتن برجام را می‌شنوند مهم است. ما بارها اعلام کردیم که ناقض عهد نخواهیم بود مگر طرف مقابل اقدام به این کار کند».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه پیشین خود به شورای حکام آژانس نسبت به افزایش ذخایر آب سنگین ایران ابراز نگرانی کرده بود و از تهران خواسته بود که در این باره از توافق هسته‌ای تبعیت کند.

ایران نیز متعاقب آن مازاد ذخیره آب سنگین خود را به خارج از کشور منتقل کرد، اگرچه «دیپلمات‌های مطلع» می‌گویند که هنوز آن را به فروش نرسانده است.

سفر آقای آمانو به ایران درحالی انجام می شود که مقامات ایرانی مصوبه کنگره آمریکا درباره تمدید قانون تحریم‌های ایران مشهور به قانون داماتو را «نقض» توافق اتمی وین می‌دانند.

درهمین حال رئیس جمهوری ایران به وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی دستور داده است که اقدامات پیش‌بینی شده در برجام برای رسیدگی به موارد ‏نقض این توافق بین‌المللی را اجرا کنند.

حسن روحانی روز سه شنبه، ۲۴ آذر، درنامه‌ای به سازمان انرژی اتمی خواستار برنامه‌ریزی برای ساخت کشتی با سوخت هسته‌ای و سوخت این کشتی‌ها شده بود.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید،اعلام کرده که این تصمیم تهران نقض توافق اتمی وین نیست.

در همین آقای صالحی روز یک شنبه گفت که درباره این موضوع با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که سوخت مورد استفاده برای این کشتی‌ها «از ۵ درصد تا ۹۰ درصد» غنی‌سازی می‌شود اما ایران این اقدام را در چارچوب تعهدات«پادمانی» انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: «اگر تعویض سوخت تند تند انجام شود غنای سوخت می‌تواند پایین باشد و اگر تعویض سوخت در مدت زمان طولانی صورت گیرد غنا می‌تواند بالا باشد.»

آقای آمانو به همراه معاونش در امور پادمان‌ها و مدیران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرده و در سفر یک روزه خود با تعدادی از مقامات ایرانی دیدار خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آستانه سفر آقای آمانو به تهران اعلام کرده بود که ایران و آژانس در سطوح بالا به طور مرتب با یکدیگر تماس دارند که این سفر نیز در راستای همین تماس‌هاست.

همزمان با انتشار این بیانیه، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در گفت و گو با تلویزیون ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متهم کرده که «سیاسی عمل» می‌کند و در این آژانس «سایه سنگین کشورهای بانفوذ وجود دارد، مخصوصاً در برجام.»

آقای صالحی گفته بود که در صورت نقض توافق اتمی وین، ایران می‌تواند «در یک سری امور به گونه‌ای» بازگردد که «طرف مقابل غافلگیر شود».

XS
SM
MD
LG