لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۶

زنگنه: از ۳.۵ میلیارد دلار طلب از زنجانی، دو هزار میلیارد تومان پرداخت شده


وزیر نفت ایران می‌گوید بر اساس نظر کارشناسی وزارت‌خانه او، نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان از طلب بابک زنجانی پرداخت شده‌است. بیژن زنگنه تاکید کرده‌است که کل طلب وزارت نفت با سود آن بیش از ۳.۵ میلیارد دلار است.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»، وابسته به مجلس ایران، بیژن زنگنه، ۲۸ آذر ماه، گفته است «مهلت و رافتی که جمهوری اسلامی نسبت به بابک زنجانی اعمال کرد، نامحدود و بی‌پایان نیست» و او باید «تا یک زمانی این پول را به وزارت نفت بازگرداند».

بابک زنجانی در جریان پرونده‌ای که در سال ۱۳۹۲ به بازداشت او انجامید، به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد. حکم اعدام آقای زنجانی در ۱۳ آذر ماه گذشته در دیوان عالی کشور تائید شد.

ایرنا می‌گوید زنجانی بارها وعده پرداخت بدهی خود را مطرح کرده، اما این وعده‌های هیچ‌وقت واقعیت نیافته است.

با این حال برخی مقام‌های دولت حسن روحانی، از جمله بیژن زنگنه، گفته بودند اعدام زنجانی «جعبه سیاه» پرونده را از میان برداشته و راه بازگشت بدهی او را نیز می‌بندد.

آقای زنگنه البته در فرودین ماه گذشته گفته بود ارزش دارایی‌های این میلیاردر نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، به اندازه بدهی‌هایش نیست.

از سوی دیگر وکیل بابک زنجانی گفته است «امانت‌داران» اموال آقای زنجانی در خارج از کشور پس از اطلاع از حکم اعدام او حاضر به پس دادن اموال موکلش نیستند.

خبرگزاری ایرنا می‌گوید طی سال‌های گذشته، «بررسی‌های» بانک مرکزی نشان داده، حساب‌های آقای زنجانی در بانک‌هایی در اروپا و آسیا، که از سوی شرکای او برای پرداخت بدهی‌هایش معرفی شده بودند، «خالی هستند».

مقام‌های قضائی ایران در مواردی اظهار داشتند «همکاری» زنجانی در حکمش تاثیر می‌گذارد. سه روز پس از تائید حکم اعدام او در دیوان عالی، علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، گفته بود اگر او برای بازگرداندن اموال با دولت همکاری می‌کرد حکم اعدام نمی‌گرفت.

در کیفرخواست دادستان، زنجانی متهم شده‌ است که از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده به شرکت نفت پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده‌ است».

XS
SM
MD
LG