لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

مظنون حمله برلین آزاد شد


در حادثه روز دوشنبه، ۱۲ تن کشته و ۴۸ تن دیگر زخمی شدند.
در حادثه روز دوشنبه، ۱۲ تن کشته و ۴۸ تن دیگر زخمی شدند.

دفتر دادستانی کل آلمان روز سه شنبه ۳۰ آذر اعلام کرد که فرد مظنون به قتل ۱۲ تن در برلین آزاد شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر دادستانی کل آلمان در بیانیه ای گفت که تحقیقات پایان یافته است و هیچ زمینه ای برای اینکه این فرد مجرم شناخته شود، وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، این موضوع ثابت نشده است که وی در هنگام حادثه در کامیون بوده است.

یک کامیون بزرگ «اسکانیا» روز دوشنبه ۲۹ آذر با سرعت بالا وارد یک بازارچه کریسمس در شهر برلین، پایتخت آلمان، شد و با زیر گرفتن مردم حاضر در این بازارچه، ۱۲ تن را کشت و ۴۸ تن دیگر را زخمی کرد.

پیش از این، توماس دمایتزیره، وزیر کشور آلمان، گفته بود: فرد مظنونی که در ارتباط با زیر گرفتن جمعیت با کامیون در یک بازارچه کریسمس در غرب برلین دستگیر شده، یک پناهجوی ۲۳ ساله پاکستانی به نام «نوید ب.» است.

اما کلاوس کانت، رئیس پلیس برلین، به خبرنگاران گفته بود: هنوز مشخص نیست که آیا این فرد که در خیابان دستگیر شده، راننده کامیون مذکور بوده است یا نه.

به گفته او، «فرد خطرناک» اصلی ممکن است هنوز در حال فرار باشد و آزاد بگردد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرد دستگیرشده که در ماه فوریه از مسیر کشورهای بالکان وارد برلین شد و در یکی از اقامتگاه‌های موقت پناهندگی در برلین اقامت داشت، از نام‌های مختلفی استفاده می‌کرده و به خاطر جرایم کوچک از سویپلیس شناخته شده بوده است.

در این میان، روزنامه‌های محلی آلمان نوشته اند که فرد تبعه پاکستان پس از واقعه بازارچه کریسمس، این محل را ترک کرده بود که یکی از شهروندان او را تعقیب کرد و محل او را به پلیس خبر ‌داد و نیروهای انتظامی موفق ‌شدند دو کیلومتر دورتر از محل حادثه، فرد مظنون را دستگیر کنند.

گزارش ها حاکیست که فرد دستگیرشده اتهام‌ها علیه خود را رد ‌کرده بود.

در این میان، پلیس عملیات جستجوی بزرگی را در محل موقت اقامت پناهجویان در محل فرودگاه «تمپل‌هوف» برلین، یعنی جایی که فرد مظنون دستگیرشده در آنجا اقامت داشته، انجام داده و از چهار نفر بازجویی کرده‌، اما کسی در این عملیات بازداشت نشده است.

پلیس آلمان از واکنش به این گزارش‌ها خودداری کرده و گفته بود که دادستان‌های فدرال پاسخ‌های لازم را در یک نشست خبری خواهند داد.

چه شباهتی بین حمله مرگبار در برلین و سوقصد در آنکارا وجود دارد؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:24 0:00
لینک مستقیم

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، مأموران، در کامیون اسکانیای یادشده یک فرد تبعه لهستان پیدا کردند که به گفته مقام‌های وزارت داخله ایالت براندنبورگ، به ضرب گلوله زخمی شده بود و به رغم دریافت کمک‌های درمانی جان سپرد.

صاحب لهستانی شرکتی که کامیون به آن تعلق دارد به رسانه‌های این کشور گفته است که به باور او این کامیون دزدیده شده و «بلایی سر راننده آن آورده‌اند.»

به گزارش رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه در مورد حمله برلین گفت که «هنوز خیلی موارد هست که به اندازه کافی در موردشان اطلاعات نداریم اما با اطلاعات فعلی باید فرض را بر این گذاشت که این یک حمله تروریستی بوده است.»

خانم مرکل که به خاطر سیاست خود درباره پذیرش پناهجویان مورد انتقادهای شدید قرار دارد، افزود: «می‌دانم که اگر تأیید شود فرد مهاجم کسی بوده که از ما درخواست حفاظت و پناه کرده بود، واقعاً دردناک خواهد بود.»

صدراعظم آلمان قول داد که تمامی جزئیات این واقعه را روشن کند و فردی که مرتکب این حمله شده است را «با قدرت تمام قانونی» تنبیه کند.

در همین حال، بازارچه های کریسمس در برلین روز سه شنبه، همزمان با برگزاری مراسمی به یاد قربانیان حادثه روز دوشنبه بسته شدند.

به گزارش خبرگزاری ها، همزمان تدابیر امنیتی در تمام شهرهای آلمان برای بازارچه های کریسمس و گردهمایی های بزرگ تشدید شده است.

بر اساس این گزارش ها، تدابیر امنیتی در شمار دیگری از کشورها مانند بریتانیا، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، جمهوری چک و اتریش افزایش یافته است.

در این میان، دادستان های اتریش روز سه شنبه اعلام کردند که یک پناهنده مراکشی در ایمن کشور به ظن برنامه ریزی برای حمله به بازارچه کریسمس در شهر سالزبورگ اتریش بازداشت شده است. فرد بازداشت شده ۲۵ سال سن دارد.

رویداد روز دوشنبه در برلین مشابه حمله‌ای است که در تابستان امسال در شهر نیس فرانسه روی داد و در جریان آن یک راننده کامیون با هجوم به جمعیتی که برای تماشای جشن باستی گرد آمده بودند، ۸۶ تن را کشت.

عامل این حمله یک شهروند تونسی‌فرانسوی معرفی شد و کمی بعد گروه حکومت اسلامی، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG