لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۰

پلیس بحرین خانه رهبر شیعیان این کشور را محاصره کرد


هواداران شیخ عیسی قاسم در روستای دراز در غرب بحرین
هواداران شیخ عیسی قاسم در روستای دراز در غرب بحرین

خبرگزاری رویترز به نقل از فعالان سیاسی بحرینی از برخورد پلیس و نیروهای امنیتی بحرین با هواداران شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان این کشور در نزدیکی منزل وی خبر داد.

در این درگیری که روز چهارشنبه، اول دی، رخ داده دو نفر از هواداران شیخ عیسی قاسم نیز بازداشت شده‌اند.

بر اساس ویدیوهای منتشرشده از سوی فعالان بحرینی در فضای مجازی، ده‌ها خودروی پلیس محل زندگی آیت‌الله قاسم در روستای دراز را که از سوی هوادارانش برای جلوگیری از بازداشت وی، ۲۴ ساعته محافظت می‌شود، محاصره کرده‌اند.

این ویدیوها و تصاویر منتشرشده از سوی فعالان بحرینی که اصالت آنها از سوی رویترز مورد تأیید قرار نگرفته، نیروهای پلیس را در حال شلیک گاز اشک‌آور به معترضانی که در حال پرتاب سنگ هستند، نشان می‌دهد.

وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای رسمی در صفحه توئیتر خود از دستور دادگاه برای جستجوی خانه‌ها و روستای محل زندگی افراد تحت تعقیب در راستای حفظ امنیت و اجرای قانون خبر داده است.

آن‌طور که رویترز نوشته این خبرگزاری موفق به صحبت با مقام‌های رسمی این کشور نشده و مشخص نیست که آیا آنها قصد بازداشت شیخ قاسم را نیز داشته‌اند یا نه.

رهبر شیعیان بحرین که پادشاهی این کشور به اتهام «ترویج خشونت و رابطه با کشورهای خارجی» که به نظر می‌رسد ایران باشد، از وی سلب تابعیت کرده، به پول‌شویی و جمع‌آوری پول از راه‌های غیرقانونی هم متهم شده است؛ قاسم و هواداران وی این اتهام را رد می‌کنند.

همزمان با وقوع «بهار عربی» در سال ۲۰۱۱ بحرین نیز با ناآرامی‌های درونی از سوی شیعیان این کشور روبروست و برای سرکوب مخالفان، از کمک کشورهای عرب خلیج فارس استفاده کرده است.

اقدام دولت بحرین در انحلال حزب اپوزیسیون «جمعیت وفاق» و بازداشت یک فعال حقوق بشر برجسته در این کشور در تابستان سال جاری با اعتراض سازمان ملل و ایالات متحده آمریکا نیز مواجه شده بود.

جمعیت وفاق، حزبی شیعی است. با آنکه اکثریت ساکنان بحرین از شیعیان هستند اما در این کشور، اقلیت سنی‌مذهب حکومت می‌کند.

XS
SM
MD
LG