لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

نتانیاهو: اسرائیل خود را ملزم به رعایت قطعنامه شرم‌آور شورای امنیت نمی‌داند‎


شهرک یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن
شهرک یهودی نشین در کرانه باختری رود اردن

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه با تصویب قطعنامه‌ای خواهان توقف فوری شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطینی شده است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش گفته است که کشورش خود را ملزم به رعایت این قطعنامه نمی‌داند.

این قطعنامه روز جمعه با ۱۴ رای مثبت به تصویب رسید و همانطور که پیش بینی می‌شد آمریکا با رای ممتنع خود راه را برای تصویب این قطعنامه باز کرد.

تصویب این قطعنامه واکنش‌های گسترده‌ای را در آمریکا و اسرائیل در پی داشته است.

اسرائیل از دولت باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا به دلیل وتو نکردن این قطعنامه به شدت انتقاد کرده و گفته است، که به این قطعنامه پایبند نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «اسرائیل این قطعنامه ضد اسرائیلی سازمان ملل متحد را رد می‌کند و خودرا ملزم به رعایت مفاد ان نمی‌داند.»

دفتر نخست وزیر اسرائیل تصریح کرده است: «دولت اوباما نه تنها از اسرائیل در مقابل این باند محافظت نکرد، بلکه پشت پرده نیز با آنها تبانی کرده بود.»

این بیانیه تاکید کرده است: اسرائیل در انتظار همکاری با دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب و همه دوستان خود در کنگره اعم از جمهوریخواه و دمکرات است تا پیامدهای منفی این قطعنامه بی‌اساس را بی‌اثر کند.

این در حالی است که دونالد ترامپ در یک پیام توییتری به تصویب این قطعنامه واکنش نشان داده و نوشته است، همه چیز از ۲۰ ژانویه [زمانی که او قدرت را در دست می‌گیرد] متفاوت خواهد بود.

شماری از جمهوریخواهان در کنگره آمریکا نیز این قطعنامه را محکوم کرده‌اند و از رویکرد آمریکا در این خصوص را مورد سرزنش قرار داده اند. در همین زمینه، پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان، گفته است که این اقدام «کاملاً شرم‌آور» و «ضربه‌ای به روند صلح» است.

واکنش جان کری به قطعنامه شورای امنیت

در همین حال، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه‌ای از اقدام واشینگتن در عدم وتوی قطعنامه علیه شهرک‌های سازی‌های اسرائیل درمناطق اشغالی دفاع کرده است.

جان کری در این بیانیه گفته است: « اقدام امروز آمریکا برای تحقق یک هدف اساسی بود، هدفی که امکان راه حل تشکیل دو دولت (اسرائیل و فلسطین) را حفظ کند، راه حلی که تمام دولت‌های امریکا طی چند ده‌ ( گذشته) با آن موافق بوده و تنها راه حل صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها است.»

وی اضافه کرده است: «تشکیل دو دولت، تنها راه حلی است که می‌تواند آینده اسرائیل را به عنوان کشوری دمکراتیک و یهودی تضمین کند که درکنار همسایگان در صلح زندگی کند و کرامت و ازادی مردم فلسطین نیز حفظ شود.»

جان کری گفته است که همه مفاد این قطعنامه را تایید نمی‌کند اما این قطعنامه به درستی خشونت، تحریک و ساخت و ساز شهرک‌ها از سوی هردو طرف را محکوم می‌کند و بر راه حل تشکیل دو دولت تاکید دارد.

این قطعنامه ابتدا توسط مصر پیشنهاد شده بود قرار بود روز پنجشنبه در شورای امنیت به رای گذاشته شود، اما به دنبال تلاش‌های اسرائیل این رای گیری به تعویق افتاد و مصر از ارائه پیش نویس این قطعنامه خودداری کرد.

اما به گزارش فاکس نیوز، مالزی و نیوزلند روز جمعه این پیش نویس را صحن شورای امنیت مطرح کردند که با ۱۴ رای مثبت و در مقابل رای ممتنع آمریکا به تصویب رسید.

این حالی است که یک مقام بلندپایه اسرائیلی به آسوشیتدپرس گفته است:«باراک اوباما و (جان) کری در پشت پرده تصویب این قطعنامه شرم آور در سازمان ملل نقش داشتند.»

این قطعنامه شورای امنیت هشدار داده است که گسترش شهرک سازی های اسرائیل «به طور مداوم در حال از بین برد راه حل تشکیل دو دولت (اسرائیلی و فلسطینی در کنار یکدیگر) است و به دنبال جا انداختن (راه حل) یک دولت به عنوان واقعیت است.»

این قطعنامه همچنین از اسرائیل می خواهد « فورا و به طور کامل شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله شرق اورشلیم(بیت‌المقدس) را متوقف کند.»

به گزارش فاکس نیوز این قطعنامه باردیگر بر موضوع سازمان ملل در خصوص شهرک سازی در اراضی که پس از ۱۹۶۷ در کرانه باختری و شرق اورسلیم تصرف شده تاکید کرده و وجود چنین شهرک هایی را غیر قانونی دانسته است.

XS
SM
MD
LG