لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۹

«جمع‌آوری امضا در مجلس» برای انتشار فیلم سخنان محمدجواد ظریف


جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی
جواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس شورای اسلامی

جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس که اقدام او در نقل اظهارات منتسب به محمدجواد ظریف با انتقاد وزارت خارجه ایران مواجه شده بود، این بار از کوشش خود برای «پخش نوار» اظهارات ظریف در مجلس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه چهارم دی گفت که در جلسه این روز، «نمایندگان در حال جمع‌آوری امضا هستند که فیلم این جلسه پخش شود و اجازه انتشار آن نیز به رسانه‌ها داده شود.»

به گفته جواد کریمی قدوسی، آقای ظریف در جلسه ۲۹ آذر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفته است: «قبلاً جان کری وزیر خارجه و وزیر خزانه‌داری آمریکا به ما گفتند اگر قانون داماتو [تمدید تحریم‌های ایران] به سنا برود ما روش‌هایی داریم که جلوی آن را بگیریم.»

نماینده مشهد همچنین می‌گوید که وزیر خارجه ایران در ادامه سخنانش در این جلسه گفته است: «ما با صحبت و قول آقای کری اظهار نظر کردیم»، «به حرف جان کری وزیر امور خارجه آمریکا اعتماد کردم»، و «من اعتراف می‌کنم اشتباه کردم».

به گفته کریمی قدوسی، محمدجواد ظریف همچنین گفته است: «اگر استراتژی خودم را دنبال می‌کردم اکنون با مشکل مواجه نمی‌شدم»، «می‌پذیرم اشتباه کردم و مسئولیت آن را می‌پذیرم.»

اما بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز چهارشنبه انتشار این اظهارات منسوب به محمدجواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را «کاملاً نادرست، مخدوش و گزینشی» توصیف کرده و افزود که قول کریمی قدوسی از این سخنان «به منظور بهره‌برداری‌های خاص تحریر و تنظیم شده است.»

در پی این واکنش، جواد کریمی قدوسی روز شنبه پیگیر این مسئله شده و گفت که در جلسه روز شنبه مجلس «قرار بود نوار اظهارات ظریف نیز پخش شود که با وجود رفت‌وآمدهای چندباره به بیرون دفتر کمیسیون درب اتاق محل پخش مذاکرات همچنان قفل بود» و وی موفق به پخش اظهارات وزیر برای خبرنگاران نشد.

کریمی قدوسی به خبرنگاران گفت که صبح امروز موافقت هیئت رئیسه مجلس را نیز برای پخش این نوار گرفته بود، اما هم اکنون حتی پاسخ تلفن وی هم از سوی دبیر نظارتی کمیسیون داده نمی‌شود.

به گزارش مهر، وی در مورد دلیل پیگیری‌های خود نیز توضیح داد که «ناراحتی ما از این است که آقای روحانی [رئیس جمهور] در روز ۱۶ آذر با صراحت می‌گوید همه جزئیات مذاکرات با رهبری هماهنگ شده است. امروز ما محکم حرف می‌زنیم که فردا ولایت را مسئول اتفاقات و آسیب‌ها اعلام نکنند و جایگاه رفیع ولایت حفظ شود.»

کریمی قدوسی ادامه داد: «یک بار دیگر هم در مهر ماه ۹۲ پس از آنکه آقای ظریف به همراه آقای روحانی از سفر سازمان ملل بازگشت، در جلسه کمیسیون امنیت ملی به ما گفت که در دیدار با رهبر انقلاب ایشان دو ایراد به سفر انجام شده گرفتند؛ نخست اینکه مذاکره من با جان کری نباید ۴۵ دقیقه طول می‌کشید و دوم اینکه گفت‌وگوی تلفنی آقای روحانی و آقای اوباما نباید انجام می‌شد، اما با وجود مطرح کردن این اظهارات و بعد از آنکه چند نفر از اعضای کمیسیون در این رابطه مصاحبه کردند، وزارت خارجه این اظهارات را تکذیب کرد.»

جناح موسوم به «اصول‌گرایان» در ایران پیش از این نیز بارها از محمدجواد ظریف و هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای در خصوص روند توافق هسته‌ای انتقاد کرده‌اند.

تیم مذاکرات اتمی ایران نیز در مقابل بارها گفته است تمامی مراحل مذاکره، زیر نظر مستقیم علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام شده است.

قانون داماتو که در سخنان منتسب به محمدجواد ظریف به آن اشاره شده قانونی است که در سال ۱۹۹۶ میلادی دولت آمریکا برای تحریم ایران به تصویب رساند. بر اساس این قانون شرکت‌هایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند، از دادوستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی قانون داماتو را برای مدت ۱۰ سال دیگر تمدید کرد که این امر اعتراض شدید دولت ایران را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG