لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

شهروندانی از کشورهای مختلف خاورمیانه در میان قربانیان حمله استانبول


پلیس در اطراف رینا
پلیس در اطراف رینا

در میان قربانیان حمله به کلوب رینا در استانبول در آغاز سال نوی میلادی، علاوه بر شهروندان ترک، شهروندانی از کشورهای خاورمیانه، از عربستان و عراق تا اسرائیل، جان خود را از دست دادند. در این حمله ۳۹ نفر کشته و ۶۵ تن زخمی شدند.

کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تائید کرده که شهروندان آن کشور در میان کشته‌شدگان هستند، اما شمار قربانیان را اعلام نکرده‌است. روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منبعی در این کنسولگری که نامش فاش نشده، می‌گوید پنج شهروند جان خود را از دست داده‌اند که دو نفر از آن‌ها زن و سه تن دیگر مرد هستند. دست‌کم ۱۱ شهروند آن کشور نیز زخمی شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفته سه شهروند آن کشور کشته شده‌اند. همین شمار از قربانیان نیز اهل اردن و لبنان بودند.

یک زوج تونسی، دو شهروند هندی -از جمله پسر یکی از نمایندگان پیشین پارلمان آن کشور- یک جوان ۱۸ ساله عرب‌اسرائیلی، یک شهروند دوتابعیتی بلژیک و یک شهروند لیبایی از دیگر قربانیان حمله بامداد یک‌شنبه هستند.

در لحظات اولیه آغاز سال نوی میلادی، فرد مسلحی که گفته می‌شود خود را به شکل «بابانوئل» درآورده بود، با حمله به کلوب مشهور رینا، در کرانه تنگه بسفر، یک پلیس را از پا درآورد و سپس به سوی صدها تن از حاضران در محل آتش گشود. در مورد حمله به کلوب رینا بیشتر بخوانید

فرد مهاجم همچنان تحت تعقیب است و هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفته‌است.

مقام‌های ترکیه در همان ساعات اولیه پس از حمله به رینا، آن را «حمله‌ای تروریستی» نامیدند.

طی ماه‌های گذشته کشورهای مختلفی در مورد سفر به مناطق شلوغ و شهرهای توریستی ترکیه، یا سفر به مناطق مرزی آن کشور، هشدار داده یا خواستار احتیاط شده بودند. از جمله سفارت ایران و وزارت خارجه این کشور، سفارت و وزارت خارجه ایالات متحده، آلمان، فرانسه، استرالیا یا بریتانیا. عمده این هشدارها در پی حملات و بمب‌گذاری‌های اخیر در شهرهای مختلف ترکیه، از جمله استانبول صادر شده‌است. مقام‌های ترکیه برخی از این حملات را به گروه موسوم به حکومت اسلامی یا شبه‌نظامیان کرد نسبت داده‌اند. این گروه‌ها خود مسئولیت شماری از حملات را برعهده گرفته‌اند.

مراسم آغاز سال نوی میلادی در کشورهای مختلف جهان تحت تدابیر بالای امنیتی سپری شده‌است. تدابیری که به دلیل افزایش نگرانی‌ها از وقوع حملات تروریستی؛ انفجار یا تیراندازی، استفاده از سلاح سرد و یا هجوم با خودرو به جمعیت مردم در پیش گرفته شدند.

XS
SM
MD
LG