لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۲

داعش مسئولیت حمله به باشگاه شبانه استانبول را به‌عهده گرفت


باشگاه شبانه رینا پس از حمله
باشگاه شبانه رینا پس از حمله

گروه حکومت اسلامی (داعش) روز دوشنبه ۱۳ دی، مسئولیت حمله به یک باشگاه شبانه در استانبول را در شب سال نو میلادی به عهده گرفت. حملهای که توسط یک مهاجم مسلح صورت گرفت و به مرگ ۳۹ نفر انجامید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این گروه در بیانیه‌ای که در کانال تلگرام منتشر کرده، مسئولیت این حمله خونین را به عهده گرفته است. پیشتر نیز داعش از کانال تلگرام برای قبول مسئولیت حملاتش استفاده کرده بود.

در این بیانیه آمده است: «در ادامه عملیات مقدس حکومت اسلامی علیه کشور حافظ صلیب، ترکیه، یک سرباز قهرمان خلافت، به معروف ترین باشگاه‌ شبانه که در آن مسیحیان مشغول برگزاری جشن عید کفار بودند، حمله کرد.»

در ماه‌ های اخیر، رابطه داعش و ترکیه متشنج شده است؛ گرچه نیروهای ترکیه پیشتر حضور داعش را در مرزهای خود تحمل می‌کردند، اما در ماه‌های اخیر دو طرف حملات یه یکدیگر را شدت بخشیده‌اند. ترکیه از ماه اوت سال ۲۰۱۶ حملات به نیروهای داعش را در خاک سوریه آغاز کرد.

به نوشته روزنامه حریت، مقام‌های ترکیه‌ حدس می‌زنند مهاجم باشگاه شبانه استانبول، احتمالا از کشورهای آسیای مرکزی و مرتبط با گروه داعش باشد. پلیس ترکیه عکس سیاه و سفید و تاری از مظنون این حمله منتشر کرده که از دوربین‌های مدار بسته به‌دست آمده است.

حمله به کلوب رینا در تنگه بسفر، آن هم همزمان با آغاز سال نو، این کشور را بار دیگر در شوک فرو برده است. سال ۲۰۱۶ سالی پر از حادثه برای ترکیه بود؛ کودتایی نافرجام همراه با هزاران بازداشتی و چند حمله انتحاری خونین، ترور سفیر روسیه به‌وسیله یک پلیس امنیتی و آخرین آن حمله به باشگاه شبانه. شهروندانی از عربستان، مراکش، لبنان، لیبی، اسرائیل، هند، بلژیک و فرانسه در میان قربانیان این حمله بودند.

همچنان که شبح ترور در سراسر اروپا سایه افکنده، جشن‌های سال نو میلادی در میان شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد.

دو هفته پیش بود که یک مرد جوان تونسی با یک کامیون، به عمد، شهروندان آلمانی در بازار کریسمس برلین را زیر گرفت و ۱۲ نفر را به کام مرگ فرستاد.

XS
SM
MD
LG