لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

تجلیل رهبر ایران از هاشمی رفسنجانی به رغم «اختلاف نظر‌ها و اجتهادهای متفاوت»


رهبر جمهوری اسلامی در پیامی به مناسبت درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی از او به عنوان «همرزم و همگام» خود نام برد و افزود که «اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت»، هرگز «پیوند رفاقت» بین او و آقای هاشمی رفسنجانی را از بین نبرده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در این پیام از آقای هاشمی رفسنجانی با عنوان «رفیق دیرین، و همسنگر و همگام دوران مبارزات نهضت اسلامی، و همکار نزدیک سال‌های متمادی در عهد جمهوری اسلامی» نام برده است. در این پیام از رئیس سابق مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی با عنوان جناب حجت‌الاسلام والمسلمین یاد شده است.

او اضافه کرده است که «فقدان همرزم و همگامی که سابقه همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به ۵۹ سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است. چه دشواری‌ها و تنگناها که در این ده‌ها سال بر ما گذشت و چه همفکری‌ها و همدلی‌ها که در برهه‌های زیادی ما را با یکدیگر در راهی مشترک به تلاش و تحمل و خطرپذیری کشانید».

رهبر جمهوری اسلامی در این پیام نوشت که «هوش وافر و صمیمیت کم‌نظیر» آقای هاشمی رفسنجانی «تکیه‌گاه مطمئنی» برای همکاران این مقام عالی رتبه جمهوری اسلامی «به ویژه» او بوده است.

او اضافه کرد: «اختلاف نظرها و اجتهادهای متفاوت در برهه‌هایی از این دوران طولانی، هرگز نتوانست پیوند رفاقتی را که سرآغاز آن در بین‌الحرمین کربلای معلّی بود به کلی بگسلد و وسوسه خناسانی که در سال‌های اخیر با شدت و جدیت در پی بهره‌برداری از این تفاوت‌های نظری بودند، نتوانست در محبت شخصی عمیق او نسبت به این حقیر خلل وارد آورد».

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نیز در توئیتر خود نوشت که «روح بزرگ‌مرد انقلاب و سیاست، مظهر صبر و استقامت به آسمان عروج کرد».

شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، نیز با صدور پیامهایی درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

پیکر آقای هاشمی رفسنجانی به حسینیه جماران منتقل شده و علاوه بر خانواده او، تعدادی از مقام‌های کنونی و پیشین جمهوری اسلامی از جمله محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی، سیدمحمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق، تعدادی از وزرای دولت و دستیاران رئیس‌جمهور و چهره‌های سیاسی در این مکان حضور پیدا کرده‌اند.

در زمینه درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی رئیس‌جمهور اسبق ایران نیز در پیامی از اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان فردی «گره‌گشا در تنگناها و بحران‌ها» و «قهرمانی» نام برد که به گفته او، «جز به اعتلای انقلاب و ایران و دفع و رفع خطرها از نظام و مردم نیاندیشید و عمل نکرد».

دختران میرحسین موسوی نیز در پیامی درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی را «سخت و بهت‌آور» خواندند.

کوکب، زهرا، نرگس موسوی تأکید کردند که آقای هاشمی رفسنجانی «با قلبی زخم‌خورده ناشی از هجوم بی‌رحمانه اتهام‌ها، هتاکی‌ها و جفای بسیار که به دلیل همدلی با مردم تحمل کرد، دار فانی را وداع گفت».

خطبه‌های نماز جمعه آقای هاشمی رفسنجانی که در آن میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ حضور داشتند، آخرین حضور او به عنوان خطیب جمعه تهران بود.

آقای رفسنجانی همچنین در خردادماه سال ۸۸، تنها چند روز پیش از برگزارى انتخابات ریاست جمهورى، در نامه‌‌ای سرگشاده‌اى به رهبر جمهوری اسلامی، ضمن اعتراض به اتهام‌هاى وارده از سوى محمود احمدى‌نژاد به وى و اعضاى خانواده‌اش از آیت‌الله خامنه‌ای خواسته بود سلامت انتخابات را تضمین کند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و از چهره‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، که روز یکشنبه ۱۹ دی، «به دلیل عارضه قلبی» در بیمارستان بستری شده بود، در گذشت.

غلامرضا محسنی، رئیس بیمارستان شهدای تجریش، علت مرگ آقای هاشمی رفسنجانی را «ایست قلبی» اعلام کرد.

هیئت دولت ایران نیز در بیانیه‌ای روز سه‌شنبه را تعطیل و سه روز آینده را «عزای عمومی» اعلام کرده است

XS
SM
MD
LG