لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

اظهارات متناقض وزیر بهداشت ایران درباره روند درمانی هاشمی رفسنجانی


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در واکنش به بازتاب اظهاراتش مبنی بر احتمال «کوتاهی» در روند درمان اکبر هاشمی رفسنجانی گفت رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام «علاقه‌ای به داشتن تیم پزشکی» نداشت.

حسن قاضی‌زاده روز یکشنبه ۱۹ دی در نخستین ساعات اعلام خبر درگذشت هاشمی رفسنجانی از احتمال «کوتاهی» در روند درمانی وی سخن گفته بود.

آقای قاضی‌زاده گفته بود آن طور که به او گزارش شده ظاهرا تیم پزشکی همراه اکبر هاشمی رفسنجانی نبوده و ممکن است در این زمینه «کوتاهی» صورت گرفته باشد.

قاضی‌زاده افزوده بود که باید یک تیم پزشکی همراه «شخصیت‌ها» باشد٬ اما زمانی که هاشمی رفسنجانی دچار عارضه قلبی شد، به دلیل نبود تیم پزشکی، فرصت از دست رفت.

وی به طور رسمی علت مرگ هاشمی رفسنجانی را «سکته قلبی» اعلام کرد.

قاضی‌زاده هاشمی گفته که هم در تشخیص «سکته قلبی» و هم در رساندن هاشمی به بیمارستان «تاخیر» وجود داشته است.

وی اضافه کرده بود: «وقتی هم که {هاشمی} به بیمارستان رسیدند٬ متاسفانه هیچ یک از علائم قلبی و تنفسی را نداشت و کار احیاء هم موثر نبود».

وزیر بهداشت افزوده است: «من سوال کردم و متوجه شدم با وجود اینکه باید تیم پزشکی همراه شخصیت‌ها باشد اما همراه ایشان تیم پزشکی نبوده است و در عین حال اگر هم بود نمی‌توانستند کاری کنند».

پس از انعکاس این اظهارات وزیر بهداشت در رسانه‌های فارسی زبان داخل و خارج از ایران٬ این عضو کابینه حسن روحانی روز دوشنبه ۲۰ دی حمله تندی متوجه رسانه‌های فارسی زبان خارج کرد.

وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما مبنی بر اینکه «ضدانقلاب از اظهارات شما درباره نبود تیم پزشکی همراه شخصیت‌ها سوء استفاده کرده‌اند»٬ گفت که «آن‌ها غلط کردند».

وزیر بهداشت افزود که «جای هیچ‌گونه شبهه‌ای نبوده و دلایل فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی کاملا واضح است».

ایرج حریرچی٬ سخنگوی وزارت بهداشت هم در این زمینه گفت که هاشمی رفسنجانی «اگر در بیمارستان هم بود٬ اقدامات نمی‌توانست مثمر ثمر باشد».

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام غروب روز یکشنبه در سن ۸۲ سالگی و به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان «شهدای» تجریش در تهران درگذشت.

محمد آقاجانی٬ معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز دوشنبه اعلام کرد که «هاشمی رفسنجانی زمینه مشکل قلبی داشته است».

آقاجانی افزود که «هاشمی رفسنجانی وضع روحی و جسمی خوبی داشت اما در ۸۲ سالگی احتمال سکته قلبی دور از ذهن نیست».

XS
SM
MD
LG