لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

عضو شورای نگهبان: ممکن است صلاحیت رئیس‌جمهور هم رد شود


 نجات‌الله ابراهیمیان عضو شورای نگهبان
نجات‌الله ابراهیمیان عضو شورای نگهبان

یک هفته پس از اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اینکه برای تایید صلاحیت رئیس جمهور «مستقر» تضمینی وجود ندارد، یک عضو دیگر این شورا تاکید کرد که از نظر حقوقی فرقی میان رئیس جمهور و دیگران نیست و ممکن است صلاحیت رئیس‌جمهور هم رد شود.

نجات‌الله ابراهیمیان روز شنبه، ۲۵ دی، در مصاحبه با وب‌سایت تابناک، اعلام کرد که درباره رئیس‌جمهور فعلی هیچ بحثی در جلسات شورای نگهبان مطرح نشده است، تا بتوان درباره«رد» یا «قبول» او گمانه‌زنی کرد.

وی تاکید کرد که برای بررسی صلاحیت روسای جمهوری «همه چیز از اول شروع می‌شود» و شورای نگهبان براساس «رفتار ظاهری» و «اطلاعات پرونده» آنان تصمیم می‌گیرد.

این عضو شورای نگهبان گفت که اگر کسی «تخلفی دارد که باعث سلب صلاحیت او به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری می‌شود قانونا فرقی نمی‌کند که قبلا رئیس‌جمهور بوده یا نبوده» است.

آقای ابراهیمیان تاکید کرد که «از نظر حقوقی» هیچ فرقی میان رئیس جمهور و نمایندگان مجلس وجود ندارد و پیش از این بارها نمایندگان مجلس برای دوره‌های بعد رد صلاحیت شده‌اند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درعین حال با تاکید بر اینکه حسن روحانی نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری آینده را اعلام نکرده، سخن گفتن درباره تایید صلاحیت او را «بی‌موقع» دانست.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، اعلام کرده بود که این شورا همواره صلاحیت روسای جمهور «مستقر» را نیز در دوره دوم نامزدی آنان بررسی می‌کند و «هیچ تضمینی» نیست که رئیس جمهور «مستقر» دوباره تایید صلاحیت شود.

این سخنان واکنش برخی از چهره‌های اصلاح طلب را به دنبال داشت و عباس عبدی آن را ناشی از نداشتن «درک درست» از نظام سیاسی ایران دانسته بود.

فیض‌الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز هدف از مطرح شدن بحث رد صلاحیت حسن روحانی را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانسته بود.

در حال حاضر مقامات دولت حسن روحانی به این اظهار نظر واکنش نشان نداده‌اند، اما پیش از این محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، با اشاره به این که آقای روحانی هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده احتمال رد صلاحیت او را «پوچ و غیرمنطقی» خوانده بود.

این در حالی است که پیش از این نیز برخی از وب‌سایت‌های اصولگرا از احتمال رد صلاحیت حسن روحانی یا یک دوره‌ای بودن ریاست جمهوری او سخن گفته‌اند.

پیش از این برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تاکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده‌اند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

با این حال محمدرضا خاتمی، علی شکوری راد و برخی دیگر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب اعلام کرده‌اند که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فقط حسن روحانی است.

XS
SM
MD
LG