لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۳

انسداد ۱۶۰ هزار «کانال الحادی و فساد» اینترنتی در یک سال گذشته


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از بسته شدن بیش از ۱۶۰ هزار «کانال فساد» در فضای مجازی خبر داد و سپاه استان آذربایجان غربی هم اعلام کرد با ۶۸ مدیر «شبکه مدلینگ» برخورد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس٬ رضا صالحی‌ امیری، وزیر فرهنگ، شامگاه چهارشنبه، ۲۹ دی، در سومین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم گفت که این کانال‌های «الحادی» و «فاسد» در یک سال اخیر بسته شده‌اند.

وی افزود که «۲۷ میلیون جوان تنها در یک شبکه اجتماعی در کشور تبادل اطلاعات می‌کنند» و کانال‌‌های مذکور با هدف جلوگیری از «بمباران فرهنگی» جوانان بسته شده‌اند.

شبکه اجتماعی تلفن همراه «تلگرام» یکی از پرکاربرد‌ترین شبکه‌ها در ایران است و به گفته مقام‌های مسئول میلیون‌ها نفر در کشور از آن استفاده می‌کنند.

مقام‌های قضایی و امنیتی در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای مسدود کردن «تلگرام» داشتند٬ اما با مخالفت دولت موفق به تحقق هدف خود نشدند.

وزیر ارشاد دولت حسن روحانی هم در این زمینه گفت که «دولت اعتقادی به انسداد شبکه‌های اجتماعی ندارد، اما به دنبال پالایش آنها است.»

یکی از طرح‌های دولت یازدهم برای محدود شدن دسترسی کاربران ایرانی به برخی شبکه‌های اجتماعی٬ «فیلترینگ هوشمند» است که برخی کارشناسان کارآمدی آن را زیر سوال برده‌اند.

قوه قضائیه و سپاه پاسداران نیز با وجود فیلتر برخی از این شبکه‌ها٬ در سال‌های اخیر اقدام به بازداشت ده‌ها کاربر فعال آنها کرده‌اند.

در تازه‌ترین این بازداشت‌ها آن‌طور که «باشگاه خبرنگاران جوان» گزارش کرده٬ سپاه استان آذربایجان غربی اقدام به برخورد با ۶۸ نفر از مدیران « شبکه‌های اجتماعی مدلینگ و مبتذل» کرده است.

این وب‌سایت وابسته به صداوسیما روز پنج‌شنبه گزارش کرد که اطلاعات سپاه آذربایجان غربی ۶۸ نفر را که «در دام عناصر بیگانه و پروژه نفوذ فرهنگی گرفتار شده بودند» شناسایی و با آنها برخورد کرده است.

شبکه اجتماعی محل فعالیت این افراد٬ «اینستاگرام» و «تلگرام» و حوزه فعالیت آنها هم «مدلینگ، آرایشگاه زنانه، آتلیه و خالکوبی» اعلام شده است.

بر‌ اساس این گزارش «از این تعداد٬ ۱۵ نفر به دستگاه قضایی معرفی و۵۰ هزار نفر از فالوور آنها نیز قطع ارتباط» شده است.

برخورد‌ها و بازداشت‌ها از میان فعالان شبکه‌های اجتماعی در شرایطی ادامه دارد که بر اساس اعلام برخی مقام‌های مسئول٬ حجم فعالیت‌ها و «جرایم سایبری» در ایران رو به افزایش است.

محمود میرفیضی٬ فرمانده انتظامی مازندران از جمله این مقا‌م‌هاست که روز پنج‌شنبه از افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی «جرایم سایبری» در این استان خبر داد.

آقای میرفیضی افزود: «بسیاری از جرائمی که در گذشته در بستر خیابان‌ها صورت می‌گرفت هم‌اکنون در فضای مجازی صورت می‌گیرد.»

روز گذشته نیز صادق اکبری٬ رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از دستگیری «۳۲ نفر از مدیران و اعضای کانال‌های تلگرام» در این استان خبر داده بود.

به گفته رئیس کل دادگستری استان هرمزگان، این افراد اداره‌‌کننده ۷۸ صفحه، کانال، و گروه اجتماعی بوده‌اند.

محبوبیت و فراگیری شبکه‌های اجتماعی و به‌ویژه شبکه تلگرام، فشار نهادهای حکومتی و محافظه‌کاران را برای فیلتر کردن آنها افزایش داده و از سوی دیگر دستگیری‌های پرشماری نیز در حوزه فضای مجازی در سال ۱۳۹۵ اتفاق افتاده است.

به گفته حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس تهران بزرگ، تنها در هشت ‌ماه اول سال ۹۵، هزار و ۲۰۰ نفر در این ارتباط در تهران دستگیر شده‌اند.

XS
SM
MD
LG