لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۱

ترامپ گفت‌وگوی تلفنی‌اش با نتانیاهو را «بسیار دلپذیر» توصیف کرد


بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل می‌گوید که دو طرف در این گفت‌وگو تلفنی در مورد توافق هسته‌ای ایران، روند صلح با فلسطینی‌ها تبادل نظر کرده‌اند.
بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل می‌گوید که دو طرف در این گفت‌وگو تلفنی در مورد توافق هسته‌ای ایران، روند صلح با فلسطینی‌ها تبادل نظر کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در دومین روز ریاست جمهوری خود، نخستین مکالمه تلفنی‌اش را با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، انجام داد، و در اشاره‌ای کوتاه به این گفت‌وگوی تلفنی آن را «بسیار دلپذیر» توصیف کرد.

گفت‌وگوی تلفنی آقای ترامپ و آقای نتانیاهو، روز یکشنبه سوم بهمن صورت گرفت و آقای ترامپ در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران در حاشیه مراسم سوگند کارکنان کاخ سفید، بدون ذکر جزئیات بیشتر آن را دلپذیر توصیف کرد.

برپایه گزارش رویترز، آقای نتانیاهو هم این گفت‌وگوی تلفنی را »بسیار گرم» توصیف کرده، و خبر داده است که رئیس‌جمهور آمریکا از او برای دیدار از کاخ سفید در ماه آینده میلادی دعوت کرده است.

بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل در این زمینه می‌گوید که دو طرف در این گفت‌وگو تلفنی در مورد توافق هسته‌ای ایران، روند صلح با فلسطینی‌ها و مسائل دیگر تبادل نظر کرده‌اند.

ساعاتی قبل از این گفت‌وگو، آقای نتانیاهو در نشست دولت خود در اورشلیم خبر داده بود، تماس تلفنی‌اش با آقای ترامپ حول «خطرات ایران»، مسائل مربوط به فلسطینی ها و سوریه است.

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، «پرونده هسته‌ای و تحرکات منطقه‌ای ایران» در دستور کار مشترک اسرائیل و آمریکا در دوران ریاست جمهوری جدید آمریکا قرار می‌گیرد.

یک روز قبل از این مکالمه تلفنی، کانال یوتیوب دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، شنبه شب دوم بهمن، پیام ویدیویی از بنیامین نتانیاهو خطاب به مردم ایران را منتشر کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل در این پیام در حالی که با مردم ایران سخن می‌گفت، به ایرانیان این گونه خبر داد که «من قصد دارم به زودی با پرزیدنت ترامپ در باره راه‌های رویارویی با تهدیدات رژیم ایران صحبت کنم؛ همان رژیمی که خواهان نابودی اسرائیل است».

نخست‌وزیر اسرائیل در مورد چرایی صدور پیام بی‌سابقه خود به مردم ایران افزود، «اخیراً به ذهنم خطور کرد که تا کنون بسیار درباره رژیم ایران صحبت کرده‌ام، ولی به میزان کافی در باره مردم ایران، و به عبارتی با مردم ایران، سخن نگفته‌ام».

آقای نتانیاهو در این پیام به مردم ایران گفت، «رژیم با تکرار هر روزه خواست نابودی اسرائیل، امیدوار است که دشمنی را بین ما نهادینه کند؛ اما چنین نخواهد شد؛ ما دوست شما هستیم؛ نه دشمن شما».

نخست‌وزیر اسرائیل این را نیز گفته بود، «ما همواره حساب مردم ایران را از حساب رژیم حاکم بر شما جدا دانسته ایم؛ رژیم بی‌رحم است؛ مردم این گونه نیستند؛ رژیم ستیزه جو است؛ مردم خونگرم هستند».

نخست وزیر اسرائیل هفته گذشته گفته بود، پنج راهکار را در نظر گرفته تا آنها را در اولین دیدارش با دونالد ترامپ در مورد ایران در میان بگذارد.

پیشتر رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند، آقای نتانیاهو «یکی از نخستین رهبران جهانی» خواهد بود که برای ملاقات با پرزیدنت ترامپ به کاخ سفید دعوت می‌شود.

آخرین ملاقات رو در روی نتانیاهو و ترامپ دو ماه پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سفر نخست‌وزیر اسرائیل برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفته بود.

آقای ترامپ پیش از انتخابات، بر «حمایت قاطع» از اسرائیل که «مهم‌ترین همپیمان آمریکا» است، تأکید کرده بود.

در مورد وضعیت سوریه نیز اسرائیل تأکید کرده است، گسترش نفوذ ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

حملات هوایی متعددی در هفته‌های اخیر به سوریه، از جمله به پایگاه‌های نظامی حکومت بشار اسد، به اسرائیل نسبت داده شده است.

خبرگزاری‌ها می‌گویند، حملات هوایی با هدف جلوگیری از انتقال جنگ‌افزارهای تازه رسیده از سوی ایران، پیش از ارسال برای حزب‌الله لبنان، انجام شده است.

بنیامین نتانیاهو در پیام روز دوم بهمن خود به ایرانیان گفته بود، رژیم ایران پول‌های شما را می‌دزدد و آن را به اسد، یک عامل کشتار جمعی، می‌دهد.

کاخ سفید: موضوع انتقال سفارت به اورشلیم در مراحل اولیه است

همزمان با مکالمه تلفنی بنیامین نتانیاهو با دونالد ترامپ، کاخ سفید نیز خبر داد که موضوع انتقال سفارت آمریکا در اسرائیل، از شهر تل آویو به اورشلیم، در «مراحل اولیه» است.

به گزارش رویترز، شان سپایسر، سخنگوی کاخ سفید، در اولین حضور خود در این مقام، از گام‌های اولیه برای تحقق وعده داده شده پیشین از سوی دونالد ترامپ در مورد انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم سخن گفت.

دیوید فریدمن که از سوی ترامپ برای پست سفارت آمریکا در اسرائیل پیشنهاد شده، نسبت به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم ابراز اطمینان کرده است.

به گزارش رادیو اسرائیل، آقای فریدمن گفته است خود او نیز در اورشلیم زندگی خواهد کرد تا «سفارت هر چه زودتر به پایتخت جاودان قوم یهود انتقال یابد».

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری‌ها، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی یکشنبه سوم بهمن در دیدار با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، تأکید کرده که فلسطینیان با مسئله انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس (اورشلیم) مقابله خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG