لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

آغاز مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» با تمرکز روی آتش‌ بس


انتظار می‌رود که مذاکرات آستانه با هدف تقویت آتش‌بس شکننده میان طرف‌های درگیر در بحران سوریه دنبال شود.
انتظار می‌رود که مذاکرات آستانه با هدف تقویت آتش‌بس شکننده میان طرف‌های درگیر در بحران سوریه دنبال شود.

گفت‌وگوها میان نمایندگان حکومت بشار اسد و گروه‌های شورشی سوریه روز دوشنبه چهارم بهمن در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، آغاز به کار کرد. هرچند شورشیان می‌گویند که حاضر نیستند رو در رو با حکومت دمشق مذاکره کنند.

مذاکرات آستانه با پشتیبانی ترکیه، روسیه و ایران برگزار می‌شود و نخستین گفت‌ و گوی میان شورشیان و دولت اسد ظرف یک سال گذشته برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله این کشور است.

درگیری‌های سوریه که از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها نفر نیز آواره شده‌اند.

ایران، روسیه و ترکیه اواخر روز یکشنبه و بامداد دوشنبه گفت‌ و گوهای جداگانه‌ ای با هر یک از طرفین انجام دادند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نمایندگان گروه‌های شورشی در یک طرف میز بزرگی در هتل لوکس «ریکسوس» نشسته‌اند و هیئت نمایندگی دولت سوریه نیز در طرف دیگر میز.

انتظار می‌رود که این دور از مذاکرات با هدف تقویت آتش‌بس شکننده میان طرفین دنبال شود که از روز ۳۰ دسامبر به اجرا در آمده است. این آتش‌بس که گروه‌های افراطی اسلام گرا نظیر شاخه القاعده در سوریه را در بر نمی‌گیرد، از میزان خشونت‌ها در این کشور کاسته است ولی درگیری همچنان در برخی از جبهه‌ها جریان دارد.

ریاست هیئت مخالفان بشار اسد را محمد علوش به عهده دارد و و بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، نیز هیئت نمایندگی دولت را نمایندگی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری روسی «ایتارتاس»، نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، در پیامی به این نشست، به هیئت‌ های نمایندگی دو طرف خوشامد گفت و تاکید کرد که مذاکرات آستانه «پیام روشنی درباره تلاش‌های جامعه جهانی با هدف استقرار صلح در سوریه است».

وی افزود: «قزاقستان بر این باور است که تنها راه‌حل بحران سوریه انجام مذاکره بر پایه اعتماد و درک متقابل است».

آقای نظربایف همچنین گفت که «نشست آستانه شرایط لازم را برای همه طرف‌های درگیر به منظور یافتن راه‌حلی مناسب برای بحران سوریه در چارچوب روند ژنو تحت نظارت سازمان ملل فراهم خواهد کرد و مشارکت ارزشمندی برای تقویت صلح و ثبات در سوریه به شمار می‌رود».

گزارش آسوشیتدپرس حاکی است که بعد از قرائت پیام رییس جمهوری قزاقستان توسط وزیر امور خارجه این کشور، مذاکرات پشت درهای بسته دنبال شد.

استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، نیز در نشست آستانه حضور دارد و در صورت موفقیت مذاکرات، انتظار می‌رود که گفت‌وگوهای سیاسی بیشتری در ماه فوریه در ژنو برگزار شود.

دولت آمریکا به دلیل روی کار آمدن یک رئیس‌جمهوری جدید دخالت مستقیمی در این دور از مذاکرات ندارد ولی جرج کرول، سفیر آمریکا در قزاقستان، در این نشست حاضر است.

XS
SM
MD
LG