لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

امیدواری نماینده سازمان ملل به برگزاری مذاکرات مستقیم صلح در سوریه


استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، روز دوشنبه چهارم بهمن، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات غیرمستقیم بین دولت این کشور و مخالفان آن در شهر آستانه، پایتخت قزاقستان، به مذاکرات مستقیم بینجامد.

گفت‌وگوها میان نمایندگان حکومت بشار اسد و گروه‌های شورشی سوریه روز دوشنبه در آستانه آغاز شد. نمایندگان گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، گفته‌اند که حاضر نیستند رو در رو با حکومت دمشق مذاکره کنند.

مذاکرات آستانه با پشتیبانی ترکیه، روسیه و ایران برگزار می‌شود و نخستین گفت‌ و گوی میان مخالفان و دولت اسد ظرف یک سال گذشته برای پایان دادن به جنگ داخلی شش ساله این کشور است.

درگیری‌های سوریه که از مارس ۲۰۱۱ آغاز شده است تاکنون بیش از ۴۰۰ هزار کشته برجای گذاشته و میلیون‌ها تن نیز آواره شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای دی میستورا گفت که هیچ راه‌حل پایدار و درازمدت برای بحران سوریه از طریق ابزار نظامی ممکن نخواهد بود و بر لزوم حل سیاسی این بحران تاکید کرد.

وی همچنین از طرفین درگیر در سوریه خواست به لزوم حل سیاسی بحران این کشور توجه داشته باشند.

همچنین به گزارش خبرگزاری روسی «ایتارتاس»، استفان دی میستورا در بخش دیگری از سخنانش گفت که تقویت و ادامه آتش بس در سوریه به مذاکرات آستانه کمک خواهد کرد تا طرفین به مذاکرات مستقیم با یکدیگر در شهر ژنو در سوئیس در ماه آینده میلادی روی آورند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، انتظار می‌رود که مذاکرات دو روزه آستانه با هدف تقویت آتش‌بس شکننده میان طرفین دنبال شود که از روز ۳۰ دسامبر به اجرا در آمده است. این آتش‌بس که گروه‌های افراطی اسلام گرا نظیر شاخه القاعده در سوریه را در بر نمی‌گیرد، از میزان خشونت‌ها در این کشور کاسته است ولی درگیری همچنان در برخی از جبهه‌ها جریان دارد.

ریاست هیئت مخالفان بشار اسد را محمد علوش به عهده دارد و و بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل، نیز هیئت نمایندگی دولت را نمایندگی می‌کند.

در این میان، به گزارش رویترز، یحی العریدی، یک سخنگوی هیئت نمایندگی مخالفان در مذاکرات آستانه، گفت که آنها تنها در مورد ادامه «نجات آتش‌بس» در سوریه گفت‌و‌گو خواهند کرد.

وی شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران را به نقض آتش‌بس در سوریه متهم کرد.
آقای العریدی توضیح بیشتری در این مورد نداد.

ایران همراه با روسیه حامیان حکومت اسد هستند. حمایت این دو کشور ازدمشق انتقاد شماری از کشورهای منطقه و غرب را به دنبال داشته است. در این میان، تهران می‌گوید تنها در زمینه مستشاری به سوریه کمک می‌کند.

در این حال، گروه حزب‌الله لبنان نیز از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و اعضایش در سوریه به نفع دمشق در حال جنگ هستند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری روسی «اینترفکس»، اسامه ابو زید، یک سخنگوی دیگر مخالفان در مذاکرات آستانه، گفت که آنها تنها برای امضای توافقنامه آتش بس به پایتخت قزاقستان آمده‌اند.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وی نوشت: اگر مذاکرات شکست بخورد، جنگ با رژیم بشار اسد ادامه خواهد یافت.

اسامه ابو زید افزود: «اگر مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد، مذاکره خواهیم کرد.»

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ایران، در نشست آستانه این مذاکرات را فرصتی دانست تا با «بازبینی تلاش‌ها برای صلح و ترمیم نقایص روندهای گذشته، در چارچوب ابتکار سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران به گفت‌و‌گوی دولت سوریه و گروه‌های مسلح معارض سوری پیوسته به روند مذاکرات، برای نیل به راه‌حل سیاسی» کمک کند.

این مقام ایرانی افزود: «برای تحقق این هدف، ضروری است نقشه راه روشنی داشته باشیم. پیشنهاد مشخص ما این است که تمام شرکت‌کنندگان در گفت وگوها، اقدام های خشونت بار را رد و با تثبیت آتش‌بس و ترک انواع مخاصمه‌ها به این روند کمک کنند. ما باید از پیوستن گروه‌هایی که در نشست حضور ندارند به این فرایند به شرط التزام به اصل عدم خشونت استقبال کنیم.»

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین از جامعه بین‌المللی خواست «به تلاش‌ها برای مهار انتقال غیرقانونی سلاح، کمک‌های مالی و جنگجو به داخل سوریه که به گروه‌های تروریست امکان می‌دهد، مردم را سرکوب و زنجیره‌هایی از برخوردهای مسلحانه را در گوشه و کنار این کشور آغاز کنند، بپیوندد.»

او در عین حال خواستار «تلاش برای رویارویی با داعش، جبهه‌النصره و گروه‌های تروریستی وابسته به آنها» شد و افزود: «معارضان می‌توانند با حمایت از ابتکار سه جانبه، گفت‌وگوهای خود را برای رسیدن به راه‌حل سیاسی، برگزاری انتخابات آزاد، فراگیر و شفاف بر اساس وحدت ملی و تمامیت ارضی آغاز کنند و تا حصول نتیجه ادامه دهند».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هم روز دوشنبه گفت:«سه کشور ایران روسیه و ترکیه به عنوان مبتکر برگزاری این نشست بر این مذاکرات نظارت خواهند داشت و در مواقعی که لازم باشد در راه تسریع این مذاکرات دخالت‌هایی خواهند داشت.»

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، نورسلطان نظربایف، رئیس ‌جمهوری قزاقستان، در پیامی به این نشست، تاکید کرد که مذاکرات آستانه «پیام روشنی درباره تلاش‌های جامعه جهانی با هدف استقرار صلح در سوریه است».

وی گفت: «قزاقستان بر این باور است که تنها راه‌حل بحران سوریه انجام مذاکره بر پایه اعتماد و درک متقابل است».

XS
SM
MD
LG