لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۵

بزرگ‌ترین تظاهرات ضددولتی در رومانی از زمان سقوط کمونیسم


رومانی، در اعتراض به قانون تازه‌ای از سوی دولت سوسیالیست حاکم، صحنه بزرگ‌ترین تظاهرات از زمان فروپاشی کمونیسم و اعدام نیکلای چائوشسکو شده است.

صدها هزار نفر از مردم این کشور طی روزها و ساعت‌های گذشته، راهی خیابان‌های بخارست، پایتخت، و دیگر شهرهای این کشور شدند. تظاهرات با وجود سرمای شدید زمستانی ادامه پیدا کرده‌است. در موادی تظاهرکنندگان با پلیس درگیر شده و نیروهای امنیتی به پرتاب گاز اشک‌آور اقدام کرده‌اند.

این دومین شب پیاپی است که معترضان به راه‌پیمایی و اعتراض ادامه داده‌اند. گفته می‌شود دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر در تظاهرات شرکت کرده‌اند که از این شمار چیزی در حدود یک‌دهم جمعیت پایتخت دو میلیون نفری رومانی در برابر ساختمان‌های دولتی تجمع کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها از سال ۱۹۸۹ به این‌سو، یعنی از زمان فروپاشی کمونیسم، بازگشت چائوشسکو از ایران و اعدام او، چنین تظاهراتی بی‌سابقه بود.

حزب حاکم سوسیال‌دمکرات در رومانی، لوایح تازه‌ای را ارائه کرده که تظاهرات اخیر را در پی داشته‌است؛ در یک مورد آن‌ها به عفو عمومی زندانیانی می‌انجامند که حکم صادرشده برای آن‌ها کم‌تر از پنج سال است. این عفو شامل برخی از محکومان، از جمله متجاوزان به عنف یا محکومان سابقه‌دار نمی‌شود. در عین حال، شماری از جرایم مالی، که برآورد یا نتیجه آن کم‌تر از ۴۴ هزار یورو باشد، از صدور حکم زندان در امان می‌مانند.

دولت رومانی می‌گوید این لایحه با روح قانون اساسی آن کشور در تضاد نیست و وزیر دادگستری آن نیز به تازگی در صفحه فیس‌بوک خود گفته است هیچ‌چیز «مخفی، غیرقانونی یا غیراخلاقی» در این لایحه وجود ندارد.

معترضان اما نظر دیگری دارند؛ مخالفان لایحه ارائه‌شده به پارلمان می‌گویند هدف اصلی آن منفعت‌رساندن به لیویو دراگنیا، رهبر حزب سوسیال‌دمکرات و شماری دیگر از چهره‌های این حزب است، که در حال حاضر با اتهام‌های سوء‌استفاده از قدرت روبه‌رو شده‌ و تحت محاکمه قرار دارند.

حزب چپ حاکم بر رومانی کم‌تر از دو ماه است که قدرت را در دست دارد. آن‌ها در انتخابات ماه دسامبر به پیروزی رسیدند؛ یک سال پس از واگذاری قدرت که خود در پی تظاهرات گسترده در آن کشور رخ داد.

XS
SM
MD
LG