لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۸

متیس: قطعا در مورد سیستم دفاع موشکی با کره جنوبی گفت‌وگو می‌کنیم


جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، ۱۴ بهمن ماه در هنگام ورود به سئول، تاکید کرد در مورد سیستم دفاع موشکی، برای مقابله با برنامه اتمی و نظامی کره شمالی، «قطعا» با مقام‌های کره جنوبی گفت‌وگو خواهد کرد.

گفت‌وگو و توافقات اولیه برای برپایی سیستم ضد موشکی موسوم به «ت‌اد» در کره جنوبی، به دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما باز می‌گردد. پکن به‌شدت مخالف برپایی این سامانه پدافندی‌ست. آمریکا می‌گوید این سیستم برای دفاع از شهروندان آن کشور و متحدانش در آسیا است. مقام‌های چین می‌گویند اجزای این سامانه، مانند رادارهای آن، می‌توانند برای رصد و جاسوسی از خاک آن کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

در عین حال روابط ایالات متحده و چین با آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، تحت‌الشعاع انتقادهای رئیس‌جمهوری آمریکا و واکنش‌های رسانه‌ها و مقام‌های دولتی چین نیز قرار گرفته‌است.

دیدار جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، از سئول در حالی‌ست که این روزها احتمال انجام آزمایش مجدد موشک بالستیک کره شمالی نیز بالا گرفته‌است. کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، نیز در جریان سخنرانی سال نوی میلادی، گفته بود کشورش در حال آماده‌شدن برای پرتاب موشک بالستیک قاره‌پیما است. ⇦بیشتر بخوانید

قرار است وزیر دفاع ایالات متحده با نخست‌وزیر کره جنوبی هوانگ کیوآن نیز دیدار و گفت‌وگو کند. هوانگ در حال حاضر جانشین رئیس‌جمهوری برکنارشده کره جنوبی نیز هست. خانم پارک گونه، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، در پی افشای پرونده‌های فساد و اعتراضات گسترده در کره جنوبی، از طرف پارلمان آن کشور برکنار شد.

مقام‌های ایالات متحده تاکید کرده‌اند نخستین سفر وزیر دفاع دولت ترامپ به آسیا، برای ایجاد اطمینان در میان متحدان اصلی آن در شرق قاره، ژاپن و کره جنوبی، است. کشورهایی که میزبان نزدیک به ۸۰ هزار نفر از نظامیان ایالات متحده و شماری از مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی و هوایی آن کشور در خارج از خاک آمریکا هستند.

آقای ترامپ، ۴۵مین رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان رقابت‌های انتخاباتی خود ایده‌هایی مانند دریافت سهم بیشتری از هزینه ارتش آمریکا، از سوی متحدانی که ایالات متحده از آن‌ها دفاع می‌کند را مطرح کرده بود. او این احتمال را نیز مطرح کرده بود که بشود به کشورهایی مانند ژاپن و کره جنوبی اجازه داد «برای دفاع از خود در برابر چین و کره شمالی» به جای قرار گرفتن زیر چتر اتمی آمریکا «سلاح اتمی خود را داشته باشند». ⇦​بیشتر بخوانید

کره جنوبی و ژاپن، در برابر بهره‌مندی از حمایت نظامی آمریکا، طی سال‌های گذشته محدودیت‌هایی را در زمینه فناوری‌های نظامی و موشکی اجرا کرده‌اند.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، نخستین رهبر خارجی بود که در پی پیروزی دونالد ترامپ، با رئیس‌جمهوری منتخب دیدار کرده بود.

XS
SM
MD
LG