لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

دونالد ترامپ: ایران به سرعت در حال به کنترل در آوردن بیشتر عراق است


دونالد ترامپ می‌گوید که آمریکا سه تریلیون دلار در عراق هدر داده است.
دونالد ترامپ می‌گوید که آمریکا سه تریلیون دلار در عراق هدر داده است.

رییس‌جمهوری آمریکا در یک پیام توئیتری، ایران را متهم کرد که در حال به کنترل در آوردن بیشتر عراق است، به رغم اینکه آمریکا پول زیادی در این کشور هدر داده است.

دونالد ترامپ در این پیام که بامداد روز پنجشنبه ۱۴ بهمن آن را توئیت کرده، نوشته است: «ایران به سرعت در حال به کنترل در آوردن بیشتر و بیشتر عراق است حتی با وجود اینکه آمریکا سه تریلیون دلار در این کشور هدر داده است. واضح است خیلی وقت پیش!»

سایت «هیل» که اخبار کنگره و تشکیلات سیاسی آمریکا را پوشش می‌دهد، نوشته است که معلوم نیست اشاره آقای ترامپ در این توئیت به چه موضوعی است، چرا که ایران از سال ۲۰۱۴ در عملیات نظامی علیه گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق مشارکت دارد.

رییس‌جمهوری آمریکا در زمان مبارزات انتخاباتی خود و در اوت سال ۲۰۱۵ درباره برنامه‌اش برای مبارزه داعش در عراق گفته بود، «من به منبع ثروت آنها ضربه می‌زنم، منابع اصلی ثروت‌شان که نفت است.»

وی که با تلویزیون «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» مصاحبه کرد، افزوده بود: «در این راستا، شما باید وارد خاک این کشور شوید. من شدیدا به آنها ضربه می‌زنم و اطراف‌شان را حصار می‌کشم و این نفت را برای کشور خودمان بر می‌دارم.»

آقای ترامپ در نوامبر سال ۲۰۱۵ نیز موضع مشابهی اتخاذ کرد و بر اساس گزارش تلویزیون «سی‌بی‌اس»، گفت که پالایشگاه‌های داعش را در عراق «بمباران» خواهد کرد و سپس شرکت‌های نفتی آمریکایی آنها را برای ایالات متحده بازسازی می‌کنند.

وی افزوده بود: شرکت‌های نفتی این پالایشگاه‌ها را «مثل روز اول می‌سازند. زیبا خواهند بود، و من نفت‌شان را بر می‌دارم. و گفته‌ام که نفت‌شان را بر می‌دارم.»

موضع دولت جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر تندتر شده و مقام‌های این کشور به طور جداگانه درباره آنچه که اقدامات «مداخله‌جویانه» و «برهم زننده ثبات» در خاورمیانه از سوی ایران خوانده‌اند هشدار داده‌اند.

مایکل فلین، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، عصر چهارشنبه آزمایش جدید موشکی ایران را محکوم کرد و گفت که از امروز رسما به جمهوری اسلامی اخطار می‌دهیم.

وی افزود: «آزمایش موشک بالستیک ایران زندگی مردم را در آمریکا در معرض خطر قرار می‌دهد؛ تهدیدی برای آمریکا، دوستان و متحدان آن در منطقه است و واشینگتن چنین اقداماتی را محکوم می‌کند.»

پیش از این، مقام های ایرانی گفته بودند که برنامه های نظامی این کشور «ماهیت دفاعی» دارند.

جیمز متیس، وزیر دفاع ایالات متحده، نیز روز سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عربستانی خود خواستار مقابله با آنچه که اقدامات «مداخله جویانه» ایران در خاورمیانه خواند، شد.

جمهوری اسلامی ایران متهم است که از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران در امور داخلی یمن، عراق، سوریه و لبنان مداخله و از جریان‌های شیعی به نفع مقاصد خود حمایت می‌کند. با این همه، تهران این اتهام را رد می کند.

دونالد ترامپ از مخالفان توافق هسته‌ای تیرماه سال ۱۳۹۴ ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا است و بارها در زمان مبارزات انتخاباتی‌اش گفته بود که این «بدترین معامله ممکن» است و در صورت انتخاب به عنوان رییس جمهوری، آن را پاره می کند.

XS
SM
MD
LG